- Jestem skarbnikiem niewielkiej gminy. Mam wątpliwość odnośnie planowania budżetowego, a chodzi o dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu przeznaczane na programy profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Czy gmina planując budżet na kolejny rok – musi przeznaczyć na te cele wyższe wydatki – o kwotę niezrealizowanych wydatków w bieżącym roku
Czytaj także: Wydatki niewygasające w ewidencji księgowej i sprawozdawczości jednostki samorządu terytorialnego
Analizie poddać należy stosowne regulacje ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w związku z przepisami ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Warto przypomnieć przepisy materialno-prawne, które dotyczą podanego zakresu przedmiotowego. Na uwagę zasługuje regulacja art. 182 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Wskazano tamże, że dochody z opłat za zezwolenia wydane na podstawie art. 18 (zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży) lub art. 181 (zezwolenia jednorazowe na sprzedaż napojów alkoholowych) oraz dochody z opłat określonych w art. 111 (opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, o których mowa w art. 18) wykorzystywane będą na realizację:
- gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnych programów, o których mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,