W oświadczeniu dotyczącym firmy powinien dokładnie określić charakter prowadzonej działalności. Umożliwia to nam sprawdzenie, czy taka dodatkowa aktywność nie jest sprzeczna z jego obowiązkami służbowymi. Każda zmiana charakteru prowadzonej działalności gospodarczej wymaga odrębnego oświadczenia. To ostatnie składa on bowiem w ciągu 30 dni od:
- zatrudnienia,
- podjęcia działalności gospodarczej lub zmiany jej charakteru.
Niezłożenie oświadczenia na czas powoduje odpowiedzialność dyscyplinarną, a podanie w nim nieprawdy lub jej zatajenie (np. niepodanie w ogóle informacji o prowadzeniu działalności gospodarczej) – karną na podstawie art. 233 § 1 kodeksu karnego. W grę wchodzi zatem pozbawienie wolności nawet na trzy lata.
Oświadczenie o stanie majątkowym pracownik ma obowiązek złożyć na żądanie osoby upoważnionej przez pracodawcę do czynności w sprawach z zakresu prawa pracy. Przepis ten stanowi, że musi on na żądanie kierownika urzędu lub jednostki administracyjnej gminy złożyć oświadczenie o stanie majątkowym. Nie precyzuje jednak, od kiedy kierownik może mu taki wymóg postawić. Uznać zatem należy, że wolno mu to uczynić w każdym czasie, jednak dopiero po nawiązaniu stosunku pracy. Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie powołania składają oświadczenia majątkowe co roku, co wynika z: