Gromadzenie środków przez fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (OŚiGW) oraz sposób gospodarowania nimi regulują przepisy ustawy – Prawo ochrony środowiska. Ustawa wyróżnia cztery poziomy tego systemu. Na jego szczycie usytuowany jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Odpowiednie fundusze znajdują się na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim. Na każdym z powyższych szczebli mają one nieco inaczej skonstruowany katalog wpływów oraz inne przeznaczenie.
[srodtytul]Pożyczki dla przedsiębiorców[/srodtytul]
Najważniejszymi z punktu widzenia przedsiębiorców formami dysponowania środkami zgromadzonymi w funduszach są pożyczki, dotacje i dopłaty do oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek. Odnośnie zaś narodowego funduszu – także obejmowanie i nabywanie akcji i udziałów w spółkach kapitałowych „jeżeli jest to związane z rozwojem przemysłu i usług w zakresie ochrony środowiska”.
Warto zauważyć, iż prawo ochrony środowiska nie narzuca w żaden sposób zasad udzielania kredytów, pożyczek lub kryteriów upoważniających przedsiębiorców do brania preferencyjnych kredytów korzystających z dofinansowania ze środków funduszy. Materia ta pozostawiona jest wyraźnie regulacji samych funduszy.
Zgodnie z art. 414 prawa ochrony środowiska rady nadzorcze Narodowego Funduszu oraz wojewódzkich ustalają kryteria wyboru przedsięwzięć finansowanych, zasady udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz dopłat do oprocentowania. Wynika z tego, że zasady te mogą się znacznie różnić w poszczególnych funduszach w zależności od istniejących na danym obszarze potrzeb ochrony środowiska oraz warunków gospodarczych.