Rada decyduje, na co wydać pieniądze

Zadania finansowane ze środków gminnych, powiatowych i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska mogą być niekiedy uznane za pomoc publiczną, co wymaga przestrzegania procedur jej udzielania

Aktualizacja: 02.12.2008 06:50 Publikacja: 02.12.2008 05:50

Rada decyduje, na co wydać pieniądze

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer Tom Tomasz Wawer

Red

Gromadzenie środków przez fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (OŚiGW) oraz sposób gospodarowania nimi regulują przepisy ustawy – Prawo ochrony środowiska. Ustawa wyróżnia cztery poziomy tego systemu. Na jego szczycie usytuowany jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Odpowiednie fundusze znajdują się na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim. Na każdym z powyższych szczebli mają one nieco inaczej skonstruowany katalog wpływów oraz inne przeznaczenie.

[srodtytul]Pożyczki dla przedsiębiorców[/srodtytul]

Najważniejszymi z punktu widzenia przedsiębiorców formami dysponowania środkami zgromadzonymi w funduszach są pożyczki, dotacje i dopłaty do oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek. Odnośnie zaś narodowego funduszu – także obejmowanie i nabywanie akcji i udziałów w spółkach kapitałowych „jeżeli jest to związane z rozwojem przemysłu i usług w zakresie ochrony środowiska”.

Warto zauważyć, iż prawo ochrony środowiska nie narzuca w żaden sposób zasad udzielania kredytów, pożyczek lub kryteriów upoważniających przedsiębiorców do brania preferencyjnych kredytów korzystających z dofinansowania ze środków funduszy. Materia ta pozostawiona jest wyraźnie regulacji samych funduszy.

Zgodnie z art. 414 prawa ochrony środowiska rady nadzorcze Narodowego Funduszu oraz wojewódzkich ustalają kryteria wyboru przedsięwzięć finansowanych, zasady udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz dopłat do oprocentowania. Wynika z tego, że zasady te mogą się znacznie różnić w poszczególnych funduszach w zależności od istniejących na danym obszarze potrzeb ochrony środowiska oraz warunków gospodarczych.

[srodtytul]Zadania określa samorząd[/srodtytul]

Wprawdzie katalog celów jest rozbudowany – sama lista zadań przypisanych gminnym funduszom OŚiGW liczy piętnaście pozycji – mają one jednak charakter ramowy. Świadczą o tym również upoważnienia dla organów jednostek samorządu terytorialnego oraz organów samych funduszy. Rady gmin mają prawo określania w drodze uchwały szczegółowych zadań służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, na które mogą być przeznaczane środki z funduszy gminnych (art. 406 ust. 1 ustawy). Analogiczne rozwiązanie przewiduje art. 407 ustawy odnośnie kompetencji rady powiatu. W przypadku Narodowego Funduszu oraz funduszy wojewódzkich odpowiednikiem powyższych przepisów będą art. 409 pkt 8 i art. 410 ust. 6 stanowiące, że o szczegółowym przeznaczeniu zgromadzonych środków decydują rady nadzorcze tych funduszy, podejmując w tej sprawie stosowne uchwały (art. 414 prawa ochrony środowiska). Pamiętać jednak należy, że środki publiczne pochodzące z poszczególnych tytułów nie mogą być przeznaczone na imiennie wymienione wydatki, chyba że odrębna ustawa stanowi inaczej [b](rozstrzygnięcie nadzorcze RIO w Katowicach z 25 lipca 2007 r., 81/XXIII/2007)[/b].

[srodtytul]Ograniczenia ustawowe[/srodtytul]

Pamiętać jednakże należy, iż prawo ochrony środowiska zawiera przepisy istotnie ograniczające dowolność wydatkowania środków zgromadzonych w funduszach. Art. 400 ust. 4 ustawy wskazuje bowiem przedsięwzięcia korzystające ze wsparcia ze środków wspólnotowych jako priorytetowe. Inwestycje takie powinny zatem korzystać z finansowania funduszy OŚiGW przed innymi, pozbawionymi finansowego wsparcia ze strony Wspólnot Europejskich. Innym ograniczeniem jest również kwestia zapisanego w prawie ochrony środowiska przypisania środków funduszy OŚiGW pochodzących z niektórych źródeł do konkretnych celów i zadań. Np. przychody z opłat płaconych na podstawie przepisów ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji mogą być przeznaczane wyłącznie na finansowanie systemu handlu uprawnieniami do emisji.

[i]Autor jest radcą prawnym w kancelarii Gide Loyrette Nouel[/i]

[i]Podstawa prawna

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=258935]ustawa z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (DzU z 2008 r. nr 25, poz. 150 z późn. zm.)[/link][/i]

Gromadzenie środków przez fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (OŚiGW) oraz sposób gospodarowania nimi regulują przepisy ustawy – Prawo ochrony środowiska. Ustawa wyróżnia cztery poziomy tego systemu. Na jego szczycie usytuowany jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Odpowiednie fundusze znajdują się na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim. Na każdym z powyższych szczebli mają one nieco inaczej skonstruowany katalog wpływów oraz inne przeznaczenie.

[srodtytul]Pożyczki dla przedsiębiorców[/srodtytul]

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów