Pracowników bibliotek można zatrudnić na różnych stanowiskach. Dotyczy to młodszego bibliotekarza, bibliotekarza, starszego bibliotekarza, kustosza i starszego kustosza. Wśród nich mogą być również pracownicy dyplomowani. Są to asystent, adiunkt, kustosz dyplomowany oraz starszy kustosz dyplomowany.
[srodtytul]Potrzebne odpowiednie wykształcenie...[/srodtytul]
Aby zostać zatrudnionym na wymienionych stanowiskach, trzeba posiadać odpowiednie kwalifikacje. Przepisy unijne (dyrektywa 89/48) wymagają, aby osoba pracująca w bibliotece posiadała ukończone przynajmniej studia licencjackie z zakresu informacji naukowej albo bibliotekoznawstwa. Szczegółowe wymagania kwalifikacyjne dla bibliotekarzy zatrudnionych w naszym kraju określa natomiast [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CCDC158398F2EE22419BF51DB47214E6?id=78588]rozporządzenie ministra kultury i sztuki z 9 marca 1999 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach oraz ich stwierdzania[/link]. I tak dyplomowanym kustoszem może być tylko osoba posiadająca wykształcenie wyższe. Potwierdza je tytuł magistra, inżyniera lub, co ciekawe, lekarza. Dodatkowo [b]dyplomowany kustosz powinien posiadać dorobek naukowy dydaktyczny lub zawodowy w zakresie bibliotekarstwa albo informacji naukowej. Musi ponadto znać przynajmniej jeden obcy język. [/b]
Takie same wymagania stawiane są przed kandydatami na pozostałe stanowiska dla pracowników dyplomowanych. Wykształcenie wyższe posiadać powinni również pracownicy służby bibliotecznej. Wyjątek przewidziano jedynie dla stanowiska młodszego bibliotekarza, który może mieć wykształcenie średnie bibliotekarskie. Natomiast każdy zatrudniony w bibliotece publicznej przeznaczonej dla dzieci i młodzieży powinien ponadto posiadać przygotowanie pedagogiczne.
[srodtytul]... oraz staż [/srodtytul]