Przewiduje się więc likwidację gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i państwowych zakładów budżetowych oraz likwidację funduszy motywacyjnych i funduszy celowych jednostek samorządu terytorialnego. Nie będzie też rachunków dochodów własnych jednostek budżetowych. Wyjątek zachowano dla samorządowych szkół i palcówek oświatowych, które będą mogły gromadzić niektóre dochody na wydzielonym rachunku bankowym. Uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego określi jednostki budżetowe mogące prowadzić wydzielone rachunki oraz źródła dochodów i sposób ich wydatkowania. Możliwość wykonywania wydzielonych zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w formie zakładów budżetowych została ograniczona przez przepisy art. 14 nowej ustawy, m.in. do usług o charakterze komunalnym, prowadzenia cmentarzy oraz działalności w dziedzinie sportu i rekreacji.
Procesy konsolidacji w finansach publicznych wprowadzone w nowej ustawie odwołują się do klasycznej materialnej i formalnej zasady jedności budżetu, co szczególnie się zaznaczy w planowaniu finansowym jednostek samorządu terytorialnego. Zadania wykonywane w ramach samorządowych funduszy celowych i rachunku dochodów własnych ujęte będą w całości w ich budżetach. Zadania własne zlikwidowanych jednostek organizacyjnych w dużej mierze mają być wykonywane na zasadzie outsourcingu, czyli zlecania zewnętrznym podmiotom. To ma zagwarantować większą efektywność wydatkowanych środków.
Nowe procedury gospodarki finansowej mają obejmować w szczególności:
- wprowadzenie budżetu zadaniowego, którego stosowanie w planowaniu finansowym, m.in. państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych i instytucji gospodarki finansowej, będzie obligatoryjne,
- zastosowanie w jednostkach sektora finansów publicznych kontroli zarządczej szerszej niż dotychczas obowiązująca kontrola finansowa, a także przyjęcie nowych regulacji wzmacniających system audytu wewnętrznego,