Reklama
Rozwiń
Reklama

Przejrzysty i efektywny budżet od 2010 r.

Nowa ustawa, czekająca na podpis prezydenta, wprowadza istotne zmiany w zasadach i procedurach gospodarki finansowej, wykonywaniu budżetu, a także w formach organizacyjnych jednostek sektora publicznego.

Aktualizacja: 16.09.2009 07:34 Publikacja: 16.09.2009 01:01

Przejrzysty i efektywny budżet od 2010 r.

Foto: www.sxc.hu

Red

Przewiduje się więc likwidację gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i państwowych zakładów budżetowych oraz likwidację funduszy motywacyjnych i funduszy celowych jednostek samorządu terytorialnego. Nie będzie też rachunków dochodów własnych jednostek budżetowych. Wyjątek zachowano dla samorządowych szkół i palcówek oświatowych, które będą mogły gromadzić niektóre dochody na wydzielonym rachunku bankowym. Uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego określi jednostki budżetowe mogące prowadzić wydzielone rachunki oraz źródła dochodów i sposób ich wydatkowania. Możliwość wykonywania wydzielonych zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w formie zakładów budżetowych została ograniczona przez przepisy art. 14 nowej ustawy, m.in. do usług o charakterze komunalnym, prowadzenia cmentarzy oraz działalności w dziedzinie sportu i rekreacji.

Procesy konsolidacji w finansach publicznych wprowadzone w nowej ustawie odwołują się do klasycznej materialnej i formalnej zasady jedności budżetu, co szczególnie się zaznaczy w planowaniu finansowym jednostek samorządu terytorialnego. Zadania wykonywane w ramach samorządowych funduszy celowych i rachunku dochodów własnych ujęte będą w całości w ich budżetach. Zadania własne zlikwidowanych jednostek organizacyjnych w dużej mierze mają być wykonywane na zasadzie outsourcingu, czyli zlecania zewnętrznym podmiotom. To ma zagwarantować większą efektywność wydatkowanych środków.

Nowe procedury gospodarki finansowej mają obejmować w szczególności:

- wprowadzenie budżetu zadaniowego, którego stosowanie w planowaniu finansowym, m.in. państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych i instytucji gospodarki finansowej, będzie obligatoryjne,

- zastosowanie w jednostkach sektora finansów publicznych kontroli zarządczej szerszej niż dotychczas obowiązująca kontrola finansowa, a także przyjęcie nowych regulacji wzmacniających system audytu wewnętrznego,

Reklama
Reklama

- wzmocnienie norm ostrożnościowych w budżetach państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego, m.in. poprzez zastosowanie zindywidualizowanego wskaźnika dopuszczalnego zadłużenia dla jednostek,

- uszczegółowienie przepisów normujących procedury związane z dochodami i wydatkami budżetowymi, m.in. w sprawie stosowania ulg w spłacie niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, warunków zaciągania zobowiązań, kwalifikowania wydatków niewygasłych.

Ustawa o finansach publicznych wprowadza w planowaniu finansowym państwa wieloletnie plany finansowe uchwalane jako plany kroczące na cztery lata (z coroczną aktualizacją do 30 kwietnia i prognozą na trzy kolejne lata). Z rocznych budżetów państwa wyodrębniono budżety środków europejskich, wprowadzono też przepisy regulujące zasady wykonania tego budżetu.

W planowaniu finansowym jednostek samorządu terytorialnego zastosowano wieloletnie prognozy finansowe przyjmowane w drodze uchwały organu stanowiącego. Wieloletnia prognoza finansowa ma być sporządzana na czas nie krótszy niż rok budżetowy i trzy kolejne lata. Minimalny okres sporządzania prognozy będzie podlegał obowiązkowemu wydłużeniu na okres, na jaki przewiduje się limity wydatków wieloletnich. Wieloletnia prognoza finansowa będzie miała także charakter prognozy kroczącej, gdyż będzie przedłużana po uzupełnieniu na kolejny rok budżetowy.

Celem nowej ustawy jest przede wszystkim racjonalizacja wydatków publicznych. Regulacje dotyczące konsolidacji finansów publicznych oraz zwiększenia ich przejrzystości i rozszerzenia procedur kontroli i auditingu wprowadzone przez nową ustawę mogą temu zamierzeniu służyć, nie będą jednak miały bezpośredniego wpływu na ograniczenie wydatków publicznych nieefektywnych lub zbędnych.

[i]Wojciech Rup, biegły rewident[/i]

Przewiduje się więc likwidację gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i państwowych zakładów budżetowych oraz likwidację funduszy motywacyjnych i funduszy celowych jednostek samorządu terytorialnego. Nie będzie też rachunków dochodów własnych jednostek budżetowych. Wyjątek zachowano dla samorządowych szkół i palcówek oświatowych, które będą mogły gromadzić niektóre dochody na wydzielonym rachunku bankowym. Uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego określi jednostki budżetowe mogące prowadzić wydzielone rachunki oraz źródła dochodów i sposób ich wydatkowania. Możliwość wykonywania wydzielonych zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w formie zakładów budżetowych została ograniczona przez przepisy art. 14 nowej ustawy, m.in. do usług o charakterze komunalnym, prowadzenia cmentarzy oraz działalności w dziedzinie sportu i rekreacji.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama