I tu pojawia się problem, ponieważ w żadnym akcie prawnym nie określono prawidłowo czasu na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Jedyną quasi-podstawą prawną jest § 10 ust. 2 pkt 1 załącznika nr 1 – Ramowy statut publicznego przedszkola do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=161808]rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DzU nr 61, poz. 624 ze zm.)[/link].
Zgodnie z tym przepisem statut przedszkola określa: dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż pięć godzin dziennie. Przy czym minister nie miał żadnej podstawy do dokonania takiego ustalenia, ponieważ art. 60 ust. 2 ustawy oświatowej upoważnił ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania jedynie do określenia, w drodze rozporządzenia, ramowych statutów szkół i placówek publicznych, uwzględniając w szczególności ogólne zasady organizacji szkoły lub placówki, a także zakresy spraw, które powinny być ustalone w statucie szkoły lub placówki.
Zakres ten zaś ustalił ustęp 1 tego artykułu. Na podstawie tego przepisu statut szkoły lub placówki publicznej powinien określać m.in.: nazwę i typ szkoły lub placówki oraz ich cele i zadania, organ prowadzący szkołę lub placówkę, organy szkoły lub placówki oraz ich kompetencje, organizację szkoły lub placówki, zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki, zasady rekrutacji uczniów, prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły. Warto zauważyć, że minister ma podstawy prawne, zawarte w ustawie o systemie oświaty, ażeby ustalać również podstawy programowe (art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. a i b), ramowe plany nauczania dotyczące szkół (art. 22 ust. 2 pkt 1) oraz ramowe statuty (art. 60 ust. 2). Nie ma natomiast żadnej właściwej podstawy prawnej do ustalania czasu na realizację podstawy programowej w przedszkolach.
[srodtytul]Nadzór nie tak wnikliwy[/srodtytul]
Błąd ten to prawdopodobnie pozostałość po zarządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 11 kwietnia 1992 r. w sprawie minimum programowego wychowania przedszkolnego oraz zestawu dopuszczonych do użytku programów wychowania przedszkolnego (MP nr 12, poz. 86). Zarządzenie to na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o systemie oświaty wprowadziło pojęcie minimum programowego wychowania przedszkolnego. Minister określił w nim, że wychowanie, nauczanie i opieka w zakresie co najmniej minimum programowego w przedszkolach publicznych i oddziałach przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych są bezpłatne. Natomiast w ust. 5 – organom i osobom prowadzącym przedszkola lub oddziały przedszkolne – dał podstawę prawną do ustalania czasu zajęć wychowawczo-dydaktycznych przeznaczonych na realizację minimum programowego, z tym że czas ten nie może być krótszy niż pięć godzin dziennie.
Minimum programowe 1 stycznia 1996 r. zostało zastąpione podstawą programową wychowania przedszkolnego (por. art. 1 pkt 13 lit. b [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=82092]ustawy z 21 lipca 1995 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw – DzU nr 101, poz. 504)[/link].