Przepisy ustalające wysokość dopuszczalnego poziomu hałasu są w Polsce bardzo restrykcyjne, ale niemożliwe do osiągnięcia – uważają marszałkowie województw. Związane jest to między innymi ze stanem samochodów, dróg oraz bardzo bliską zabudową, często przylegającą do chodnika, a nawet bezpośrednio do drogi.
Tymczasem budowa ekranów akustycznych jest bardzo kosztowna, a często i tak nie zapewnia właściwego ograniczenia poziomu hałasu. Na przykład z planów przyjętych przez Małopolskę wynika, że w ciągu najbliższych 5 lat tylko dla dróg krajowych należy w województwie wybudować ponad 80 km ekranów akustycznych, których koszt wyniesie około 500 mln zł.
Konwent Marszałków Województw RP proponuje zatem nowelizację prawa, szczególnie regulacji prawnych dotyczących ochrony środowiska przed hałasem [link= http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2AD9AAE954222CCD6D790E2D84849D52?id=186206](rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku)[/link]. Dopuszczalne poziomy hałasu powinny zostać określone na wyższym poziomie, tak jak to jest w innych krajach Europy, na przykład w Niemczech.
Dodatkowo marszałkowie proponują, by odejść od równorzędnego traktowania istniejącej sieci drogowej i nowo budowanych dróg. W przypadku budowy nowej drogi zarządca może zaplanować i pozyskać grunty niezbędne do przyszłej budowy ekranów akustycznych. Natomiast istniejące drogi przebiegają często przez centra miast, co prawie uniemożliwia budowę wyciszaczy.
[b]Zobacz [link=http://www.rp.pl/artykul/304192,452074_Stanowisko_Konwentu_Marszalkow_Wojewodztw_RP_z_18_02_2010_r__w_sprawie_zwiekszenia_dopuszczalnego_poziomu_halasu_w_srodowisku_dla_istniejacych_drog.html]Stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP[/link][/b]