Reklama
Rozwiń
Reklama

Gmina nie zwolni z podatku własnych pojazdów

Czy rada gminy może zwolnić od podatku od środków transportowych samochody ciężarowe wykorzystywane do produkcji rolnej, stanowiące wyłączną własność gminy oraz osób posiadających gospodarstwa rolne i opłacających podatek rolny?

Publikacja: 30.09.2010 03:30

Gmina nie zwolni z podatku własnych pojazdów

Foto: Fotorzepa, Robert Bosiacki Robert Bosiacki

[b]Nie[/b]. Art. 217 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0F0C9A5BCFBA04F4CE629D198690B66E?id=77990]Konstytucji RP[/link] stanowi, że nakładanie podatków, innych danin publicznych, określenie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy.

Ustawą, która przyznaje gminom kompetencje w zakresie podatku od środków transportowych, jest [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BE9658CC6E793B8F5A06856E071CDF5E?id=356400]ustawa o podatkach i opłatach lokalnych[/link], która wskazuje pojazdy podlegające opodatkowaniu, określając maksymalne roczne jego stawki, a w art. 12 zawiera katalog pojazdów zwolnionych od tego podatku.

Poza enumeratywnie wskazanymi pojazdami art. 12 ust. 4 cyt. ustawy daje radzie gminy możliwość wprowadzenia innych zwolnień przedmiotowych, z wyjątkiem zwolnień dotyczących pojazdów, o których mowa w art. 8 ust. 2, 4, 6 przywołanej ustawy.

Zwolnienie przedmiotowe to wyłączenie z przedmiotu danego podatku pewnej kategorii sytuacji faktycznych lub prawnych. Zwolnienie o charakterze podmiotowym to wyłączenie z zakresu podmiotowego danego podatku – a więc spośród podatników – pewnej kategorii podmiotów.

Rada gminy nie posiada także kompetencji do wprowadzenia zwolnień mieszanych, podmiotowo-przedmiotowych. Taki właśnie charakter miałoby zwolnienie od podatku od środków transportowych samochodów ciężarowych wykorzystywanych do produkcji rolnej i stanowiących wyłączną własność gminy czy rolników.

Reklama
Reklama

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BE9658CC6E793B8F5A06856E071CDF5E?id=356400]ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 95, poz. 613 ze zm.)[/link][/i]

[b]Nie[/b]. Art. 217 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0F0C9A5BCFBA04F4CE629D198690B66E?id=77990]Konstytucji RP[/link] stanowi, że nakładanie podatków, innych danin publicznych, określenie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy.

Ustawą, która przyznaje gminom kompetencje w zakresie podatku od środków transportowych, jest [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BE9658CC6E793B8F5A06856E071CDF5E?id=356400]ustawa o podatkach i opłatach lokalnych[/link], która wskazuje pojazdy podlegające opodatkowaniu, określając maksymalne roczne jego stawki, a w art. 12 zawiera katalog pojazdów zwolnionych od tego podatku.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
ORLEN napędza transformację w Europie Centralnej
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama