[b]Nie[/b]. Art. 217 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0F0C9A5BCFBA04F4CE629D198690B66E?id=77990]Konstytucji RP[/link] stanowi, że nakładanie podatków, innych danin publicznych, określenie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy.
Ustawą, która przyznaje gminom kompetencje w zakresie podatku od środków transportowych, jest [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BE9658CC6E793B8F5A06856E071CDF5E?id=356400]ustawa o podatkach i opłatach lokalnych[/link], która wskazuje pojazdy podlegające opodatkowaniu, określając maksymalne roczne jego stawki, a w art. 12 zawiera katalog pojazdów zwolnionych od tego podatku.
Poza enumeratywnie wskazanymi pojazdami art. 12 ust. 4 cyt. ustawy daje radzie gminy możliwość wprowadzenia innych zwolnień przedmiotowych, z wyjątkiem zwolnień dotyczących pojazdów, o których mowa w art. 8 ust. 2, 4, 6 przywołanej ustawy.
Zwolnienie przedmiotowe to wyłączenie z przedmiotu danego podatku pewnej kategorii sytuacji faktycznych lub prawnych. Zwolnienie o charakterze podmiotowym to wyłączenie z zakresu podmiotowego danego podatku – a więc spośród podatników – pewnej kategorii podmiotów.
Rada gminy nie posiada także kompetencji do wprowadzenia zwolnień mieszanych, podmiotowo-przedmiotowych. Taki właśnie charakter miałoby zwolnienie od podatku od środków transportowych samochodów ciężarowych wykorzystywanych do produkcji rolnej i stanowiących wyłączną własność gminy czy rolników.