Reklama
Rozwiń
Reklama

Rada gminy nie może przekazać swoich kompetencji

Przyznanych ustawą kompetencji rada gminy nie może przekazać w swojej uchwale innemu podmiotowi. Takie działanie narusza konstytucję

Publikacja: 26.06.2012 09:25

Rada Gminy Płaska podjęła uchwałę w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.

Jak ustalił organ nadzoru w toku badania legalności tej uchwały, rada postanowiła, iż to kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej wydaje decyzję administracyjną o przyznaniu usług. Radni postanowili również, że to kierownik w decyzji administracyjnej o przyznaniu tej formy pomocy określa wysokość odpłatności bądź też, że świadczenie to przyznaje nieodpłatnie.

– Postanowienia uchwały o przekazaniu kompetencji prawotwórczych do właściwości innego podmiotu jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa – wyjaśnia Aneta Kuberska, zastępca dyrektora Wydziału Nadzoru i Kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. – Zgodnie z art. 92 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej organ upoważniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać swoich kompetencji innemu organowi. Konstytucyjny zakaz subdelegacji kompetencji prawotwórczych obejmuje także kompetencje do prawotwórstwa lokalnego – dodaje Aneta Kuberska.

Pogląd taki znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym, które wyraźnie zakazuje subdelegacji kompetencji prawotwórczych przez radę gminy, tj. przez organ w nie wyposażony ustawowo, na rzecz organu w takie kompetencje niewyposażonego (np. wyrok WSA we Wrocławiu z 14 lutego 2006 r., sygn. akt IV SA/Wr 600/04).

Ponadto przepis art. 50 ust. 6 ustawy o pomocy społecznej w sposób niebudzący wątpliwości upoważnia radę jako organ właściwy do określenia szczegółowych warunków odpłatności za usługi opiekuńcze i za specjalistyczne usługi opiekuńcze. Ustanawiając w uchwale szczegółowe warunki odpłatności, organ stanowiący gminy nie może przekazywać kwestii sposobu ustalenia i wysokości kosztu usługi opiekuńczej i specjalistycznej usługi opiekuńczej innemu podmiotowi.

Reklama
Reklama

Wojewoda podlaski zwrócił również uwagę, że zgodnie z delegacją art. 110 ust. 7 ustawy o pomocy społecznej to wójt (burmistrz, prezydent miasta) udziela kierownikowi ośrodka pomocy społecznej upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach dotyczących pomocy społecznej należących do właściwości gminy.

sygnatura akt: NK.II.4131.147.2012.AR

Rada Gminy Płaska podjęła uchwałę w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.

Jak ustalił organ nadzoru w toku badania legalności tej uchwały, rada postanowiła, iż to kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej wydaje decyzję administracyjną o przyznaniu usług. Radni postanowili również, że to kierownik w decyzji administracyjnej o przyznaniu tej formy pomocy określa wysokość odpłatności bądź też, że świadczenie to przyznaje nieodpłatnie.

Reklama
Sądy i trybunały
Karol Nawrocki zablokował nominacje 46 sędziów. Czy prezydent mógł to zrobić?
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Praca, Emerytury i renty
Wiek emerytalny jest, ale brakuje stażu pracy. Czy jest szansa na emeryturę z ZUS?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Prawo rodzinne
Szybki rozwód bez sądu będzie możliwy. Rząd przyjął projekt
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama