Rada gminy nie może przekazać swoich kompetencji

Przyznanych ustawą kompetencji rada gminy nie może przekazać w swojej uchwale innemu podmiotowi. Takie działanie narusza konstytucję

Publikacja: 26.06.2012 09:25

Rada Gminy Płaska podjęła uchwałę w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.

Jak ustalił organ nadzoru w toku badania legalności tej uchwały, rada postanowiła, iż to kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej wydaje decyzję administracyjną o przyznaniu usług. Radni postanowili również, że to kierownik w decyzji administracyjnej o przyznaniu tej formy pomocy określa wysokość odpłatności bądź też, że świadczenie to przyznaje nieodpłatnie.

– Postanowienia uchwały o przekazaniu kompetencji prawotwórczych do właściwości innego podmiotu jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa – wyjaśnia Aneta Kuberska, zastępca dyrektora Wydziału Nadzoru i Kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. – Zgodnie z art. 92 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej organ upoważniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać swoich kompetencji innemu organowi. Konstytucyjny zakaz subdelegacji kompetencji prawotwórczych obejmuje także kompetencje do prawotwórstwa lokalnego – dodaje Aneta Kuberska.

Pogląd taki znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym, które wyraźnie zakazuje subdelegacji kompetencji prawotwórczych przez radę gminy, tj. przez organ w nie wyposażony ustawowo, na rzecz organu w takie kompetencje niewyposażonego (np. wyrok WSA we Wrocławiu z 14 lutego 2006 r., sygn. akt IV SA/Wr 600/04).

Ponadto przepis art. 50 ust. 6 ustawy o pomocy społecznej w sposób niebudzący wątpliwości upoważnia radę jako organ właściwy do określenia szczegółowych warunków odpłatności za usługi opiekuńcze i za specjalistyczne usługi opiekuńcze. Ustanawiając w uchwale szczegółowe warunki odpłatności, organ stanowiący gminy nie może przekazywać kwestii sposobu ustalenia i wysokości kosztu usługi opiekuńczej i specjalistycznej usługi opiekuńczej innemu podmiotowi.

Wojewoda podlaski zwrócił również uwagę, że zgodnie z delegacją art. 110 ust. 7 ustawy o pomocy społecznej to wójt (burmistrz, prezydent miasta) udziela kierownikowi ośrodka pomocy społecznej upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach dotyczących pomocy społecznej należących do właściwości gminy.

sygnatura akt: NK.II.4131.147.2012.AR

Rada Gminy Płaska podjęła uchwałę w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.

Jak ustalił organ nadzoru w toku badania legalności tej uchwały, rada postanowiła, iż to kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej wydaje decyzję administracyjną o przyznaniu usług. Radni postanowili również, że to kierownik w decyzji administracyjnej o przyznaniu tej formy pomocy określa wysokość odpłatności bądź też, że świadczenie to przyznaje nieodpłatnie.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów