Uchwalona 1 lipca 2011 r. nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897) wprowadzająca nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi obowiązuje od 1 stycznia 2012 r.
Jej przepisy nałożyły na gminy wiele obowiązków związanych z przejęciem władztwa nad odpadami komunalnymi. W szczególności zobowiązała rady gmin do podjęcia szeregu uchwał regulujących: sposób ustalania i wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; termin, częstotliwość i tryb uiszczania tej opłaty; warunki i tryb oraz wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę.
Jednocześnie ustawa wyznaczyła gminom termin, w którym uchwały te powinny zostać podjęte. Upłyną on 31 grudnia 2012 r.
Większość gmin wymienione wyżej uchwały podjęła. Ale nie wszystkie. Z informacji uzyskanych od wojewodów wynika, że gmin, które nie podjęły żadnych, albo nie podjęły wszystkich wymaganych przepisami prawa uchwał jest ponad 100.
W województwie świętokrzyskim z podjęciem uchwał zwleka 35 jednostek. – 19 gmin podjęła tylko część takich aktów, natomiast w 16 przypadkach odnotowaliśmy brak jakiejkolwiek uchwały – informuje Agata Wojda, rzecznik prasowy wojewody świętokrzyskiego. – Wśród brakujących regulacji najczęściej chodzi o uchwałę dotyczącą metody wyboru oraz określenia wysokości stawek za gospodarowanie odpadami – dodaje.