Odpady komunalne. Wojewoda może uregulować gospodarkę odpadami w gminie

Większość gmin wywiązała się z obowiązku i podjęła w terminie uchwały śmieciowe, regulujące nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi.

Publikacja: 25.03.2013 13:35

Wojewoda może określić ile mieszkańcy gminy zapłacą za odbiór odpadów komunalnych

Wojewoda może określić ile mieszkańcy gminy zapłacą za odbiór odpadów komunalnych

Foto: www.sxc.hu

Uchwalona 1 lipca 2011 r. nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897) wprowadzająca nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi obowiązuje od 1 stycznia 2012 r.

Jej przepisy nałożyły na gminy wiele obowiązków związanych z przejęciem władztwa nad odpadami komunalnymi. W szczególności zobowiązała rady gmin do podjęcia szeregu uchwał regulujących: sposób ustalania i wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; termin, częstotliwość i tryb uiszczania tej opłaty; warunki i tryb oraz wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę.

Jednocześnie ustawa wyznaczyła gminom termin, w którym uchwały te powinny zostać podjęte. Upłyną on 31 grudnia 2012 r.

Większość gmin wymienione wyżej uchwały podjęła. Ale nie wszystkie. Z informacji uzyskanych od wojewodów wynika, że gmin, które nie podjęły żadnych, albo nie podjęły wszystkich wymaganych przepisami prawa uchwał jest ponad 100.

W województwie świętokrzyskim z podjęciem uchwał zwleka 35 jednostek. – 19 gmin podjęła tylko część takich aktów, natomiast w 16 przypadkach odnotowaliśmy brak jakiejkolwiek uchwały – informuje Agata Wojda, rzecznik prasowy wojewody świętokrzyskiego. – Wśród brakujących regulacji najczęściej chodzi o uchwałę dotyczącą metody wyboru oraz określenia wysokości stawek za gospodarowanie odpadami – dodaje.

To zresztą nic dziwnego. Metody kalkulacji stawek opłat za śmieci komunalne zmieniał przecież ustawodawca już w styczniu 2013 r. (ustawa z 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, DzU z 19 lutego 2013 r., poz. 228).

Również w województwie pomorskim nie wszystkie gminy wywiązały się z obowiązku przyjęcia uchwał wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. - Spóźnialskich jest 45 – informuje Roman Nowak, rzecznik prasowy wojewody pomorskiego. – Wojewoda wezwał wszystkie gminy, które z obowiązku się nie wywiązały do przyjęcia stosownych regulacji w nieprzekraczalnym terminie do końca marca. W stosunku do gmin, które nie zastosują się do wezwania wydawane będą zarządzenia zastępcze – informuje Roman Nowak.

Możliwość taką przewiduje art. 10 ust. 1 ustawy z 1 lipca 2011 r. Zgodnie z jego treścią jeżeli rada gminy nie podejmie uchwały w tym terminie wojewoda wzywa ją do podjęcia uchwały, wyznaczając termin na ich podjęcie.

- Naszym województwie tylko jedna gmina nie podjęła wymaganych uchwał – mówi Alfred Wenzlawski, z biura prasowego wojewody warmiński – mazurskiego. – Jej władze, po wezwaniu przez wojewodę do ich podjęcia zobowiązała się, że uczyni to na najbliższej sesji, czyli 26 marca – wyjaśnia.

Wszystkich, bądź tylko niektórych uchwał brakuje także w województwach: opolskim (2 gminy), małopolskim (8 gmin), podlaskim (3 gminy), wielkopolskim (7 gmin) kujawsko-pomorskim (22 gminy) i mazowieckim (8 gmin).

- Na chwilę obecną wojewoda nie wzywał jeszcze żadnej jednostki do podjęcia brakujących uchwał – mówi Agata Wojda, rzecznik prasowy wojewody świętokrzyskiego. – Wezwania do ich podjęcia trafią do gmin w kwietniu, oczywiście tylko do tych, których rady uchwał nie podejmą - wyjaśnia.

Po bezskutecznym upływie tego terminu wydaje w tej sprawie zarządzenia zastępcze, które wywołują takie same skutki prawne jak będące aktami prawa miejscowego uchwały gminnych rad.

Na dzień dzisiejszy jeszcze żaden z wojewodów zarządzeń zastępujących brakujące gminne uchwały śmieciowe nie wydał.

Uchwalona 1 lipca 2011 r. nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897) wprowadzająca nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi obowiązuje od 1 stycznia 2012 r.

Jej przepisy nałożyły na gminy wiele obowiązków związanych z przejęciem władztwa nad odpadami komunalnymi. W szczególności zobowiązała rady gmin do podjęcia szeregu uchwał regulujących: sposób ustalania i wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; termin, częstotliwość i tryb uiszczania tej opłaty; warunki i tryb oraz wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę.

Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Praca, Emerytury i renty
NSA: honorowe krwiodawstwo nie ma pierwszeństwa przed policyjną służbą
Sądy i trybunały
Resort sprawiedliwości już nie chce likwidacji Izby Odpowiedzialności Zawodowej
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Prawo karne
Lech Wałęsa przegrał w sądzie. Chodzi o teczki TW „Bolka”