Jaka odpowiedzialność za przyjmowanie korzyści majątkowych

Kto w związku z pełnieniem funkcji publicznej przyjmuje pieniądze, drogie prezenty czy też awanse zawodowe, popełnia przestępstwo. Grozi za nie nawet do 12 lat pozbawienia wolności

Publikacja: 10.05.2013 07:00

Samorządowcy w sposób szczególny narażeni są na próby wręczania im różnego rodzaju prezentów czy kor

Samorządowcy w sposób szczególny narażeni są na próby wręczania im różnego rodzaju prezentów czy korzyści majątkowych i osobistych

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski BS Bartek Sadowski

Do jednych z najważniejszych obowiązków pracowników sektora publicznego, a więc także jednostek samorządu terytorialnego, jest podejmowanie i wydawanie decyzji, a więc rozstrzyganie istotnych dla obywateli spraw. Dodatkowo obowiązkiem pracowników samorządowych jest realizacja zadań publicznych o charakterze lokalnym, z którym nierozerwalnie związane jest zarządzanie środkami publicznymi.

Między innymi z tych powodów samorządowcy w sposób szczególny narażeni są na próby wręczania im różnego rodzaju prezentów czy korzyści majątkowych i osobistych. Trzeba pamiętać jednak o tym, że jest to zabronione, a za przestępstwo korupcji grozi bardzo surowa kara – nawet do 12 lat pozbawienia wolności. Pomimo tak surowych sankcji niestety z roku na rok rośnie liczba przestępstw o charakterze korupcyjnym >patrz ramka.

Osoby narażone

Zgodnie z art. 228 kodeksu karnego każdy, kto w związku z pełnieniem funkcji publicznej przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę, podlega karze pozbawienia wolności od sześciu miesięcy do lat ośmiu. Jeżeli przyjęta lub obiecana korzyść jest znacznej wartości (powyżej 200 tys. zł), to sprawcy grozi kara od lat 2 do 12.

Za popełnienie tego przestępstwa mogą zostać pociągnięte osoby pełniące funkcję publiczną. Chodzi tu przede wszystkim o funkcjonariuszy publicznych (ich szczegółowy katalog znajduje się w art. 115 par. 13 kodeksu karnego, a zaliczani są do nich m.in. pracownicy samorządu terytorialnego, członkowie organu samorządowego, osoby zatrudnione w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi (chyba że wykonują wyłącznie czynności usługowe), a także osoby, których uprawnienia i obowiązki w zakresie działalności publicznej są określone lub uznane przez ustawę lub wiążącą Polskę umową międzynarodową.

Co ważne, pociągnięcie tych osób do odpowiedzialności karnej za przestępstwo korupcji możliwe jest wyłącznie wówczas, gdy dopuszczą się one swojego czynu w związku z pełnieniem swojej funkcji publicznej. Jak stwierdził w wyroku Sąd Najwyższy, dla uznania, że przyjęcie korzyści majątkowej pozostaje w związku z pełnioną funkcją publiczną, wystarczające jest, że pełniący ją może wpływać na końcowy efekt załatwienia sprawy, a czynność służbowa stanowiąca okazję do przyjęcia korzyści choćby w części należy do kompetencji sprawcy.

W przypadku żądania korzyści majątkowej sprawca nie musi w ogóle ingerować w proces podejmowania decyzji, bo okazją do żądania jest właśnie ogólna kompetencja żądającego, stwarzająca zawsze sposobność do uzyskania korzyści od podmiotu, którego ofertę przyjęto (postanowienie SN z 9 marca 2006 r., sygn. III K 230/05).

Drogie zegarki są zabronione

Na podstawie tego przepisu karalne jest przede wszystkim przyjmowanie korzyści majątkowej. Chodzi nie tylko o przyjmowanie pieniędzy, ale także innych wartościowych przedmiotów, np. drogich piór, zegarków czy zagranicznych wycieczek. Ważne, by wartość takiego świadczenia można było określić w pieniądzu. Dodatkowo może ono przybrać formę podarunku, darowizny, zapłaty długu, umorzenia długu itp. Nie każde przyjęcie materialnego przedmiotu jest jednak przestępstwem. Korupcją nie będzie bowiem przyjęcie rzeczy zwyczajowo wręczanych w ramach podziękowania, jak np. kwiaty, bombonierki czy kawa. Przyjmowanie takich przedmiotów wdzięczności nie jest przestępstwem.

Przestępstwo łapownictwa polega nie tylko na przyjęciu korzyści majątkowej, ale także osobistej. Korzyścią osobistą jest świadczenie o charakterze niemajątkowym, polepszające sytuację osoby, która je uzyskuje, jak np. obietnica awansu.

Przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej może nastąpić zarówno dla siebie, jak i dla kogoś innego. Jeżeli zatem urzędnik przyjmuje bilet na zagraniczną wycieczkę dla swojej córki czy też awans dostanie jego żona, to również popełnia on przestępstwo.

Karalne jest nie tylko przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej, ale także obietnicy ich udzielenia. Przez takie przyjęcie należy rozumieć bezpośredni odbiór korzyści majątkowej od udzielającego albo podjęcie czynności, które tę korzyść zapewnią.

Naruszenia prawa

Osoby publiczne, jak np. pracownicy samorządowi, powinni pamiętać o tym, że karalne jest również przyjmowanie korzyści majątkowej lub osobistej albo jej obietnicy za zachowanie stanowiące naruszenie przepisów prawa. Ważne, by nastąpiło to w związku z pełnieniem funkcji publicznej. Wówczas sprawca może zostać ukarany karą pozbawienia wolności od roku do 10 lat.

Takiej samej karze podlega ten, kto w związku z pełnieniem funkcji publicznej, uzależnia wykonanie czynności służbowej od otrzymania korzyści majątkowej lub osobistej albo jej obietnicy lub takiej korzyści żąda.

Co jest korupcją

Najczęściej spotykane działania o charakterze korupcyjnym to:

- przekupstwo (łapownictwo),

- wykorzystywanie środków budżetowych i majątku publicznego do celów prywatnych lub osobistych korzyści,

- płatna protekcja,

- handel wpływami, np. poparciem w wyborach lub finansowaniem partii politycznej, w zamian za zdobycie wpływów,

- nieprawidłowości dotyczące zamówień publicznych, kontraktów, koncesji czy decyzji sądów,

- uchylanie się przed obowiązkiem celnym, podatkowym itp.,

- świadome, niezgodne z prawem dysponowanie środkami z budżetu państwa i majątkiem, który jest dobrem publicznym,

- faworyzowanie,

- nepotyzm, kumoterstwo.

Podstawa prawna:

Art. 228 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (DzU nr 88, poz. 553 ze zm.)

Autor jest asesorem Prokuratury Rejonowej Warszawa Ochota

Do jednych z najważniejszych obowiązków pracowników sektora publicznego, a więc także jednostek samorządu terytorialnego, jest podejmowanie i wydawanie decyzji, a więc rozstrzyganie istotnych dla obywateli spraw. Dodatkowo obowiązkiem pracowników samorządowych jest realizacja zadań publicznych o charakterze lokalnym, z którym nierozerwalnie związane jest zarządzanie środkami publicznymi.

Między innymi z tych powodów samorządowcy w sposób szczególny narażeni są na próby wręczania im różnego rodzaju prezentów czy korzyści majątkowych i osobistych. Trzeba pamiętać jednak o tym, że jest to zabronione, a za przestępstwo korupcji grozi bardzo surowa kara – nawet do 12 lat pozbawienia wolności. Pomimo tak surowych sankcji niestety z roku na rok rośnie liczba przestępstw o charakterze korupcyjnym >patrz ramka.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów