Rada Miejska w Policach uchwaliła regulamin cmentarzy komunalnych. Postanowiła w nim, że podmioty i osoby powodujące szkody i straty w mieniu Cmentarza, a także osób trzecich ponoszą pełną odpowiedzialność za spowodowane szkody. Jednocześnie zobowiązała je po pierwsze do naprawienia szkód wyrządzonych, a także do zadośćuczynienia.
Zgodnie z postanowieniami regulaminy wykonawca prac ziemnych, kamieniarskich i budowlanych ponosi odpowiedzialność (także materialną) za wszelkie wyrządzone szkody spowodowane swoim działaniem.
Regulamin wyłącza także odpowiedzialność gminy Police oraz administratora cmentarza za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, kradzieży i ataków wandalizmu oraz za utratę przedmiotów lub rzeczy osobistych pozostawionych bez nadzoru.
Jako materialnoprawną podstawę regulaminu rada wskazała art. 40 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, który upoważnia organy gminy do wydawania aktów prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
Art. 40 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym nie daje radzie gminy prawa do stanowienia w kwestii odpowiedzialności cywilnoprawnej.