Samorządy nie godzą się na zwolnienie z podatku od nieruchomości kabli telekomunikacyjnych

Nawet miliard złotych rocznie mogą stracić gminy na zwolnieniu z podatku od nieruchomości kabli telekomunikacyjnych. To niejedyne uwagi.

Publikacja: 25.11.2013 09:25

Samorządy nie godzą się na zwolnienie z podatku od nieruchomości kabli telekomunikacyjnych

Foto: www.sxc.hu

18 grudnia Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego rozpatrzy rządowy projekt nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym. Wprowadza on liczne zmiany, m.in. zachęty finansowe dla małych gmin, które zdecydują się połączyć w większe jednostki. Nowo powstała gmina będzie mogła liczyć na wyższe dochody z PIT. Projekt opisuje też, jak mają obowiązywać akty prawa miejscowego po połączeniu. Przewiduje również możliwość tworzenia centrów usług wspólnych dla gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej czy powoływania związków powiatowo-gminnych.

Diabeł w szczegółach

– To bardzo obszerna nowelizacja, przewidująca zmiany w 39 różnych ustawach – mówi Tomasz Fijołek, wicedyrektor biura Unii Metropolii Polskich. – Projekt powstał na bazie zgłaszanych przez samorządy do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji postulatów, dlatego reguluje sprawy różnej wagi: od wycinki drzew po kwestie związane z centrami usług wspólnych – dodaje.

Tak obszerny projekt nie poddaje się łatwo jednoznacznej ocenie.

– O ile ogół przyjętych rozwiązań należy ocenić pozytywnie, o tyle dyskusyjne są  rozwiązania szczegółowe – mówi Tomasz Fijołek.

I właśnie te szczegółowe rozwiązania mogą spowodować, że samorządy nowelizacji nie zaakceptują.

– Bulwersujące jest, że MAiC chce pozbawić samorządy około miliarda złotych dochodów własnych, wprowadzając pod działaniem lobby telekomunikacyjnego zwolnienie z podatku od nieruchomości kabli telekomunikacyjnych. Jeżeli ten zapis w projekcie się ostanie, oprotestujemy całość – zaznacza Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.

- Projektowana ustawa nie wprowadza nowego zwolnienia dla kabli telekomunikacyjnych w kanalizacji kablowej, powtarza jedynie zapisy obowiązujące od 2010 r - wyjaśnia Artur Koziołek, rzecznik prasowy Ministra Administracji i Cyfryzacji. - Powyższa propozycja jest konsekwencją rozwiązań zawartych w art. 65 ustawy z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych w zakresie nowelizacji ustawy z  7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - wyjaśnia rzecznik.

Jak wyjaśnia MAiC modyfikacja definicji budowli wynika z konieczności wykonania zalecenia Trybunału Konstytucyjnego, który w uzasadnieniu do wyroku z 13 września 2011 r. (sygn. akt P 33/09) zwrócił uwagę, że obecna definicja odwołująca się do przepisów prawa budowlanego budzi istotne zastrzeżenia i wskazane byłoby opracowanie autonomicznych dla ustawy o podatkach i opłatach lokalnych definicji ze względu na wyższe standardy jednoznaczności i określoności przepisów prawa podatkowego, aniżeli przepisów prawa budowlanego. - Wypełniając zalecenia Trybunału Konstytucyjnego proponuje się określenie tej definicji poprzez stworzenie zamkniętego katalogu budowli (obiektów) w oparciu o Klasyfikację Środków Trwałych - tłumaczy Artur Koziołek. -Zastosowana technika legislacyjna oraz dążenie do zachowania status quo w zakresie opodatkowania kabli telekomunikacyjnych w kanalizacji kablowej implikowało dodanie w art. 2 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych pkt 5 dotyczącego tej kategorii budowli - tłumaczy rzecznik prasowy MAiC.

Lepszy prezydencki

Wątpliwości gmin budzą także inne zawarte w projekcie rozwiązania. Chodzi głównie o możliwość tworzenia związków powiatowo-gminnych.

Obecnie związek komunalny tworzony jest w celu wspólnego wykonywania zadań gmin. Po jego powołaniu gmina traci wpływ na wykonywanie przekazanego zadania, bo organy związku zastępują w przekazanym zakresie organy gmin.

Utworzenie związku powiatowo-gminnego może nie być możliwe. Głównie przez brak wspólnych zadań. Wątpliwe jest też, kogo władze takiego związku mogłyby zastępować: organy powiatu czy gminy.

W ocenie Andrzeja Porawskiego lepszą propozycję zawiera procedowany w Sejmie projekt prezydencki. Zakłada możliwość tworzenia zespołów współpracy terytorialnej.

– Zespoły te nie są aż tak sformalizowane, nie powstają też do wykonania konkretnych zadań – tłumaczy samorządowiec.

Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Centra usług wspólnych

Jeden księgowy dla wszystkich

Rządowy projekt przewiduje, że samorządy będą mogły tworzyć dla swoich jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej centra usług wspólnych. Zapewnią one tym podmiotom wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną. Rada gminy (powiatu) czy sejmik województwa będą decydowały o zapewnieniu tej obsługi w obrębie urzędu, jednostki budżetowej. Możliwe ma być także tworzenie związków komunalnych w celu zapewnienia takiej obsługi wchodzącym w jego skład jednostkom. Wątpliwości co do tej ostatniej propozycji ma Zespół Ustrojowy Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W jego opinii wspólna obsługa administracyjna i finansowa jednostek organizacyjnych gmin (powiatów) nie może być samoistną podstawą do tworzenia związku międzygminnego czy międzypowiatowego.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów