z dnia 14 stycznia 2014 r.
w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajmowanie pasa drogowego dróg gminnych, na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg.
Może się wydawać, że uparte powtarzanie tych samych tez, zwłaszcza w przypadku tytułu, nie ma sensu. Jednak trzeba pamiętać, że tytuł dla uchwały jest jak imię i nazwisko dla człowieka źle napisany sprawia, że istota rzeczy się gubi. Trudniej znaleźć właściwą uchwałę, jeżeli jej tytuł nie odpowiada treści przepisów w niej zawartych, nie określa ich w sposób ogólny, ale poprawny, nie mylący.
Z tego samego powodu niemal przy każdej okazji zwracam uwagę na absolutną potrzebę stosowania właściwej systematyki w przepisach uchwał. Paragraf może być bezustępowy albo dzielić się na ustępy. Paragraf zawierający wstęp do wyliczenia i wyliczenie to zdanie zakończone dwukropkiem, pod którym następują punkty oznaczone cyfrą arabską z półnawiasem po jej prawej stronie, zakończone średnikami, chyba że na końcu jest jeszcze zdanie wspólne, zaczynające się od myślnika umieszczonego pod oznaczeniami punktów, wtedy punkty kończą się przecinkami, a ostatni przed zdaniem wspólnym nie ma znaku interpunkcyjnego w ogóle. Ta sama zasada obowiązuje, gdy wyliczenie znajduje się po zdaniu wstępnym w ramach ustępu.
Jeżeli jednak w ramach punktu wyliczenia trzeba zawrzeć bardziej szczegółowe wyliczenie, używamy do tego oznaczeń literowych z półnawiasami po prawej stronie każdej litery i przecinkiem na końcu. Zasada dotycząca zdania wspólnego ma i tu zastosowanie. Dalszy poziom wyliczenia, już w ramach litery, to tiret (myślnik) bez nawiasu, zakończony przecinkiem. Zasada dotycząca zdania wspólnego do tiretów jak wyżej.
Zasady może skomplikowane, ale do opanowania. Dlaczego zatem w jednej uchwale, w kolejno po sobie następujących przepisach autor pisze raz poprawnie, a raz z błędem? Popatrzmy:
W § 3 wyliczenie powinno dotyczyć tylko liter, które prawidłowo powinny być oznaczone jako punkty. Treść oznaczona jako ust. 1 powinna być w ciągu zdania wstępnego przed dwukropkiem. Jeżeli bowiem wyliczenie ma obejmować tylko jedną pozycję, to nie jest to wyliczenie. Jak adresat uchwały powoła się na stawkę opłaty za umieszczenie w pasie drogowym sieci energetycznej? Powołanie literalne na ust. 1 lit. a prowadzi donikąd, bo w § 3 tak naprawdę nie ma ustępu pierwszego, tak jak i nie ma dalszych ustępów.
W § 4 jedyna usterka to przecinek – na końcu pkt 1 powinien być średnik. Tu jednak autor prawidłowo oznaczył poszczególne elementy wyliczenia.
Mając nadzieję, że przypominanie przełoży się na zastosowanie, z tym samym uporem wracam do zasad rządzących formułowaniem przepisów nowelizujących uchwały rad gmin. Zdanie wprowadzające do wyliczenia zmian ma swoistą konstrukcję i nie może być dowolnie komponowane.
ŹLE
§ 1. Zmienia się uchwałę Nr XXVII/217/2013 RADY GMINY W L. z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem i ochroną dróg, których zarządcą jest Wójt Gminy L., w ten sposób, że:
W zdaniu wstępnym w pierwszej kolejności podaje się tytuł, datę i metrykę promulgacyjną zmienianego aktu, a następnie formułę: „wprowadza się następujące zmiany:". W pokazanym przykładzie kolejność składowych jest odwrotna – zdanie wstępne zaczyna się od niewłaściwej dyspozycji nowelizacyjnej „Zmienia się", a dopiero potem następują dane uchwały niekompletne poprzez brak metryki promulgacyjnej.
Trzeba też pamiętać o tym, by polecenia nowelizacyjne (poszczególne zmiany w uchwale) były ujmowane w punkty (cyfra arabska z półnawiasem po prawej stronie), jak również, by nadając nowe brzmienie przepisowi, podawać je wraz z oznaczeniem jednostki redakcyjnej. To bardzo częsty błąd, który obrazuje poniższy przykład pochodzący z tej samej uchwały, co poprzedni.
ŹLE
3) § 5 otrzymuje brzmienie:
„1) Stawkę opłat za zajęcie 1 m2 powierzchni jezdni pasa drogowego dróg gminnych, o których mowa w §2 ust. 1 pkt 1, 2, 3 i 4, spowodowaną budową infrastruktury technicznej niezwiązanej z zarządzaniem drogami lub potrzebami ruchu drogowego finansowanej z własnych funduszy samorządowych lub przy udziale środków pozyskanych przy udziale Gminy, za każdy dzień zajęcia 1 m2 pasa drogowego ustala się w wysokości – 0,10 zł.
2) Stawkę opłat za 1 m2 powierzchni pasa drogowego drogi gminnej zajętego przez rzut poziomy urządzeń, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 1, 2 i 3, spowodowaną budową infrastruktury technicznej niezwiązanej z zarządzaniem drogami lub potrzebami ruchu drogowego finansowanej z własnych funduszy samorządowych lub przy udziale środków pozyskanych przy udziale Gminy ustala się stawkę opłat za 1 m2 – 1,00 zł".
Brak oznaczenia jednostki redakcyjnej tylko z pozoru nie powoduje problemów interpretacyjnych, ani nie uniemożliwia zidentyfikowania normy, o którą chodzi. Problem może powstać przy opracowywaniu jednolitego tekstu tej uchwały. Legislator bowiem, trzymając się literalnie brzmienia noweli, powinien wprowadzić do tekstu uchwały treść przepisu § 5 bez oznaczenia, gdyż w brzmieniu zmiany tego oznaczenia nie było. Oczywiście, jeżeli jest legislatorem racjonalnym, to tego nie zrobi i wprowadzi również oznaczenie § 5, jednak ze świadomością, że wykracza poza polecenie nowelizacyjne.
***
Materia technik legislacyjnych nie należy do najprostszych i z pewnością wymaga stałego zgłębiania i ćwiczenia, by jej stosowanie mogło się odbywać niemal intuicyjnie. Tworzenie aktów normatywnych jest bowiem niezwykle odpowiedzialną pracą i wymaga szczególnej staranności. Same zaś zasady techniki prawodawczej, które obowiązują od blisko ?12 lat w ich ostatnim kształcie, w mojej ocenie powinny już być zmienione, dostosowane do wymagań legislacyjnej codzienności.
Autor jest naczelnikiem Wydziału Tekstów Jednolitych i Analiz Techniki Prawodawczej Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu
podstawa prawna: ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (DzU z 2012 r. poz. 1137 ze zm.)
podstawa prawna: ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (DzU z 2013 r. poz. 260 ze zm.)
podstawa prawna: rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej" (DzU nr 100, poz. 908)