Wyrok TK, a ustalanie przez gminy stawek za odbiór odpadów

Wyrok Trybunału nie pozbawił gmin kompetencji do zmiany obowiązujących stawek za odbiór odpadów.

Publikacja: 17.07.2014 09:45

Wyrok TK, a ustalanie przez gminy stawek za odbiór odpadów

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

– Nie mam żadnych wątpliwości, że uchwały określające wysokość opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogą być przez gminne rady podejmowane na dotychczasowych zasadach – mówi Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia.

Czasem trzeba zmienić

W wyroku z 28 listopada ?2013 r. Trybunał Konstytucyjny

uznał za niezgodne z ustawą zasadniczą  m.in. to, że ustawodawca nie określił maksymalnych stawek opłat (sygn. K 17/12).

– Zakwestionowane postanowienia art. 6k ust. 1 i 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie tracą mocy obowiązującej, ponieważ ich niezgodność z konstytucją polega na niewskazaniu w ustawie maksymalnych stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – mówi Krzysztof Krawczyk, prezes RIO w Łodzi.

– Taki wyrok ani nie wpływa na ważność już podjętych uchwał w sprawie opłat za odbiór odpadów, ani nie pozbawia gminnych rad kompetencji do ich zmieniania – uważa Maciej Kiełbus, prawnik z Kancelarii Dr Krystian Ziemski & Partners sp. k. – Gminy mogą  takie uchwały podejmować na dotychczasowych zasadach.

– Trybunał Konstytucyjny orzekł o zaniechaniu prawodawczym, czyli uznał, że niekonstytucyjne jest to, czego w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach brakuje – tłumaczy Maciej Kiełbus.

Gminne rady mogą oczywiście powstrzymywać się od podejmowania nowych uchwał do czasu wskazania przez ustawodawcę górnej granicy stawki.

– To pozwoli uniknąć sytuacji, w których nowo wprowadzone stawki okazałyby się wyższe od maksymalnych, wprowadzonych ustawą, co oznaczałoby konieczność ich obniżania – dodaje Ryszard Krawczyk.

Jednak w opinii Macieja Kiełbusa w pewnych sytuacjach gminne rady są zobowiązane do zmiany stosowanych na terenie gminy stawek.

– Gdy zmieni się strona kosztowa funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,   rada gminy ma obowiązek podjąć uchwałę obniżającą  lub podwyższającą obowiązujące opłaty. A to dlatego, że system ten ma być samobilansujący – argumentuje prawnik.

Zbyt dużo swobody

– Trybunał  uznał również, że ustawodawca pozostawił gminom zbyt dużą swobodę w określaniu nie tylko podmiotów zwolnionych, ale też przedmiotu zwolnienia i jego zakresu – mówi Adam Krzywoń, adiunkt w Katedrze Prawa Konstytucyjnego Uniwersytetu Warszawskiego.

Co prawda art. 6k ust. 4 ustawy straci moc obowiązującą dopiero 19 czerwca 2015 r., ale już teraz sądy administracyjne, gdy takie uchwały  zostaną zaskarżone, mogą eliminować z ich treści zwolnienia i dopłaty wprowadzone na podstawie przepisów, których domniemanie konstytucyjności zostało obalone.

– Dlatego organy gmin powinny rozważyć zmianę uchwał, tak  aby wyeliminować z nich  postanowienia, których podstawą są uznane za niekonstytucyjne normy zawarte w art. 6k ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – dodaje Adam Krzywoń.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.cyrankiewicz@rp.pl

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr