Przyznawanie stypendiów sportowych jest prawem, a nie obowiązkiem gminy.
– Samorząd zachowuje w tym zakresie niezależność, samodzielnie decydując o formach i sposobach wspierania kultury fizycznej. Jednakże decydując się na ustanowienie stypendiów sportowych, gmina powinna zrobić to w formie szczegółowej uchwały – wskazuje Mateusz Błachucki, adiunkt w Zakładzie Prawa Administracyjnego Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.
Bezprawne kryteria
Zgodnie z art. 31 ustawy o sporcie jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać i finansować z własnego budżetu okresowe stypendia sportowe dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe. Oznacza to, że świadczenia mogą być przyznawane np. za start w zawodach określonej rangi, zajęcie miejsca na podium czy zakwalifikowanie się do kadry narodowej. Jednocześnie przepis ten stanowi, że rada gminy, ustalając szczegółowe zasady i tryb przyznawania i pozbawiania tych świadczeń, powinna wskazać w uchwale ich rodzaje, wysokość, biorąc pod uwagę znaczenie danego sportu dla tej jednostki samorządu terytorialnego oraz osiągnięty wynik sportowy.
11 mln zł wydały na stypendia w latach 2009–2011: Gdańsk, Poznań, Bydgoszcz, Szczecin, Lublin, Warszawa
W praktyce niemalże każda uchwała wydana na podstawie art. 31 ustawy o sporcie wprowadza dodatkowe warunki, jakie musi spełniać ubiegający się o stypendium sportowe. Najczęściej są to: wiek, obowiązek kontynuowania nauki czy nawet przynależność do konkretnie wskazanych klubów sportowych.