Rada gminy reguluje godziny otwarcia sklepów

Rada gminy nie musi uzasadniać uchwały o godzinach pracy placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i placówek usługowych dla ludności – stwierdził w wyroku Naczelny Sąd Administracyjny.

Publikacja: 06.01.2015 12:30

Rada gminy reguluje godziny otwarcia sklepów

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Godziny pracy

Rada Gminy Radłów podjęła uchwałę w sprawie czasu pracy placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności, w związku z ustawą o przepisach wprowadzających Kodeks pracy. Ustalono w niej, że przedsiębiorstwa mogą być otwierane w każdym dniu tygodnia z wyjątkiem niedziel i dni wolnych od pracy, nie wcześniej niż o godzinie szóstej i zamykane nie później niż o godzinie dwudziestej drugiej, a w niedziele i w dni wolne otwierane, nie wcześniej niż o godzinie siódmej i zamykane nie później niż o godzinie osiemnastej.

Natomiast dla placówek gastronomicznych dopuszczalne było funkcjonowanie w każdym dniu tygodnia, nie wcześniej niż od godziny dziesiątej, a ich zamykanie ustalono nie później niż o godzinie dwudziestej drugiej chyba, że posiadałyby zezwolenie na późniejsze zamknięcie, aż do czasu określonego w tym zezwoleniu.

Bez uzasadnienia

Uchwała nie spodobała się prokuratorowi rejonowemu, który wniósł na nią skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Żądając stwierdzenia nieważności podniósł, iż określanie maksymalnych godzin granicznych otwierania i zamykania placówek na terenie gminy ogranicza swobodę prowadzenia działalności gospodarczej oraz narusza zasadę równości wobec prawa. Jego zdaniem, uchwała może jedynie uzupełniać ustawę i nie może wykraczać poza jej uregulowania. Powinna być wydawana na podstawie wyraźnego upoważnienia ustawowego i w granicach w tym upoważnieniu określonych. Musi również zawierać uzasadnienie.

Prokurator wyjaśnił, iż przepisy wprowadzające Kodeks pracy upoważniają gminę do ustalania godzin otwarcia placówek handlowych i usługowych oraz zakładów gastronomicznych, przy czym unormowania te mogą dotyczyć jedynie praw i obowiązków pracowników i pracodawców i wyłącznie do nich w jasny sposób powinny nawiązywać. Skarżący dodał, iż ograniczenie zasady wolności gospodarczej dopuszczalne jest tylko w drodze ustawowej i tylko ze względu na ważny interes społeczny. Rada gminy powinna uwzględniać prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników, a nie np. potrzebę zapewnienia porządku publicznego, gdyż taki cel nie wynika z przepisów odnoszących się do godzin ich otwarcia i zamknięcia.

W odpowiedzi na skargę rada wniosła o jej oddalenie, podkreślając, że z treści uchwały nie wynika przekroczenie granic upoważnienia ustawowego. Nie zgodziła się także ze stwierdzeniem, że uchwała ogranicza swobodę działalności gospodarczej i narusza zasadę równości wobec prawa gdyż przepisy prawa pracy wprost dają możliwość określenia godzin urzędowania placówek, nawet bez konieczności wyczerpującego uzasadnienia.

WSA stwierdził nieważność uchwały. Wyraził pogląd, iż skoro uchwała nie zawiera uzasadnienia, więc nie wiadomo czym kierowali się radni ją wydając.

Zdaniem sądu, brak uzasadnienia wskazuje na wadliwość proceduralną powodującą nieważność uchwały. Nie wiadomo również, czy uchwała jest prawidłowym aktem wykonawczym do ustawy, zgodnym z celami ustawy i uszczegóławiającym jej regulacje, gdyż również do projektu uchwały nie sporządzono żadnego uzasadnienia.

Wystarczy sama uchwała

Gmina poskarżyła się do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Podkreśliła, że z przepisów wprost wynika, iż rada gminy ustala dni i godziny otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności - bez konieczności spełnienia jakichkolwiek dodatkowych przesłanek, w szczególności bez konieczności wykazywania, że intencją gminy jest ochrona interesów pracowników.

Podobnie sprawę widział NSA, który 2 grudnia 2014 roku uchylił wyrok WSA. Jego zdaniem stwierdzenie nieważności uchwały może mieć miejsce tylko w sytuacji, gdy uchwała narusza wprost przepisy ustaw nakazujące zrealizować dyspozycję ustawy. Z taką sytuacją można by mieć do czynienia wyłącznie wówczas, gdyby uchwała wyraźnie odnosiła się do celów spoza prawa pracy i to wynikałoby z jej treści lub uzasadnienia albo dałoby się ustalić na podstawie materiałów towarzyszących jej podjęciu.

NSA dodał na koniec, iż podstawa stwierdzenia nieważności uchwały nie może być domniemana, zatem nie do przyjęcia jest stanowisko, że brak uzasadnienia uchwały jest tego typu naruszeniem, które powinno skutkować jej nieważnością. (II GSK 1612/13).

Wyrok jest prawomocny.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów