Tak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. w sprawie gmina Wrocław przeciwko ministrowi finansów (C-276/14).
Stan faktyczny
Gmina Wrocław zwróciła się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie statusu gminnych jednostek budżetowych, które były dotychczas traktowane jako odrębni podatnicy VAT. Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez gminę tylko ona może być podatnikiem VAT ze względu na niespełnienie przez jednostki budżetowe przesłanki prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej. Gmina próbowała potwierdzić możliwość wyboru przez gminy, czy chcą odrębnie rejestrować dla celów VAT swoje jednostki czy nie.
Minister finansów uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. Jego zdaniem gminne jednostki powinny być uznane za samodzielnych podatników VAT, a gminy nie mają żadnej swobody wyboru w tym zakresie.
W trakcie sporu sprawa została skierowana do rozstrzygnięcia przez poszerzony skład NSA. W uchwale z 24 czerwca 2013 r. skład siedmiu sędziów uznał, że jednostki budżetowe nie prowadzą samodzielnej działalności gospodarczej i tym samym nie spełniają przesłanki bycia podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy o VAT oraz dyrektywy VAT.
Niezależnie od rozstrzygnięcia podjętego w uchwale zwykły skład NSA powziął wątpliwość, czy przesłanka ta powinna być spełniona dla uznania danego podmiotu za podatnika także w przypadku organów władzy publicznej. W konsekwencji, rozpoznając sprawę gminy Wrocław, NSA postanowił skierować do TS UE pytanie prejudycjalne, które skutkowało wydaniem omawianego orzeczenia.