Reklama
Rozwiń

Plan transportowy obowiązkowy przy rekompensacie ulg

Powiaty bez uchwalenia planu nie będą wnioskować o rekompensatę ustawowych ulg – ostrzegają eksperci.

Publikacja: 15.10.2015 17:32

Plan transportowy obowiązkowy przy rekompensacie ulg

Foto: 123RF

Za organizowanie publicznego transportu zbiorowego odpowiedzialne są powiaty. Mogą też organizować transport o charakterze użyteczności publicznej. Korzystający z niego pasażerowie mają wówczas prawo do ustawowych ulg. Z ich stosowaniem wiążą się jednak straty dla operatora (podmiotu, który świadczy usługi przewozowe). Dlatego ustawodawca przyznał mu prawo do rekompensaty tych strat. Wypłaca ją marszałek województwa za pośrednictwem powiatu.

Jednocześnie ustawa o publicznym transporcie zbiorowym mówi, że powiaty liczące co najmniej 80 tys. mieszkańców, które zamierzają organizować przewozy użyteczności publicznej, są zobowiązane uchwalić plan transportowy. Mniejsze jednostki taki plan mogą przyjąć fakultatywnie. I tu pojawia się problem.

Uchwalać czy nie

Ustawa o transporcie zbiorowym nie wyjaśnia w żadnym miejscu, jakie są dla powiatu konsekwencje organizowania transportu użyteczności publicznej bez przyjęcia planu transportowego.

Zwłaszcza w kontekście zmieniających się od 31 grudnia 2016 r. zasad finansowania i rekompensowania operatorom przejazdów ulgowych.

– W szczególności nie jest jasne, czy taki powiat będzie mógł występować do marszałka województwa o rekompensatę strat poniesionych w efekcie stosowania ustawowych ulg – wskazuje Andrzej Okruciński, starosta golubsko-dobrzyński. – W praktyce może się bowiem okazać, że rekompensaty będą wypłacane tylko tym powiatom, które, choć nie musiały, taki plan uchwaliły – wskazuje starosta. I dodaje, że o wyjaśnienie tej kwestii zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Korzystna interpretacja

– Mniejszy powiat może organizować przewozy użyteczności publicznej bez uchwalania planu transportowego – wskazuje Łukasz Twardowski, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. – Wystarczy, że wyłaniając operatora transportu publicznego, zawrze z nim umowę o świadczenie takich usług, stosownie do art. 24 ust. 2 ustawy. W takiej sytuacji powiat będzie mógł pośredniczyć w przekazywaniu operatorowi rekompensaty za stosowanie ustawowych ulg – dodaje Łukasz Twardowski.

Inaczej całą sprawę widzi Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich. Tłumaczy, że chociaż ustawa mówi, że przyjęcie planu jest dla niektórych powiatów fakultatywne, to tak naprawdę będą musiały uchwałę o nim podjąć, jeżeli na organizację przewozów o charakterze użyteczności publicznej się zdecydują.

– A to dlatego, że plan transportowy jest tak naprawdę jedynym dokumentem, w którym można ustalić sieć przewozów o charakterze użyteczności publicznej – wskazuje Grzegorz Kubalski.

Bilety ulgowe to utracone przychody

Finansowanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej może polegać w szczególności na:

- pobieraniu przez operatora lub organizatora opłat za usługi publicznego transportu zbiorowego;

- przekazaniu operatorowi rekompensaty z tytułu:

- przychodów utraconych w związku ze stosowaniem ulg ustawowych,

- przychodów utraconych w związku ze stosowaniem uprawnień do ulg ustanowionych przez organizatora,

- kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem przez operatora usług publicznego transportu zbiorowego;

- udostępnianiu operatorowi przez organizatora środków transportu na przewozy publicznego transportu zbiorowego, np. autobusów.

Nieruchomości
NSA wydał kluczowy wyrok ws. zamku w Stobnicy
W sądzie i w urzędzie
Nowość w aplikacji mObywatel. „Pozwala zaoszczędzić sobie wycieczki do urzędu"
Praca, Emerytury i renty
13. emerytura nie dla wszystkich seniorów. Te grupy nie otrzymają świadczenia
Nieruchomości
Czy sąsiad może żądać zwrotu pieniędzy za ogrodzenie? Przepisy mówią jasno
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Prawo drogowe
Będzie pułapka na łamiących zakaz prowadzenia aut. Może złamać wiele karier
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń