Plan transportowy obowiązkowy przy rekompensacie ulg

Powiaty bez uchwalenia planu nie będą wnioskować o rekompensatę ustawowych ulg – ostrzegają eksperci.

Publikacja: 15.10.2015 17:32

Plan transportowy obowiązkowy przy rekompensacie ulg

Foto: 123RF

Za organizowanie publicznego transportu zbiorowego odpowiedzialne są powiaty. Mogą też organizować transport o charakterze użyteczności publicznej. Korzystający z niego pasażerowie mają wówczas prawo do ustawowych ulg. Z ich stosowaniem wiążą się jednak straty dla operatora (podmiotu, który świadczy usługi przewozowe). Dlatego ustawodawca przyznał mu prawo do rekompensaty tych strat. Wypłaca ją marszałek województwa za pośrednictwem powiatu.

Jednocześnie ustawa o publicznym transporcie zbiorowym mówi, że powiaty liczące co najmniej 80 tys. mieszkańców, które zamierzają organizować przewozy użyteczności publicznej, są zobowiązane uchwalić plan transportowy. Mniejsze jednostki taki plan mogą przyjąć fakultatywnie. I tu pojawia się problem.

Uchwalać czy nie

Ustawa o transporcie zbiorowym nie wyjaśnia w żadnym miejscu, jakie są dla powiatu konsekwencje organizowania transportu użyteczności publicznej bez przyjęcia planu transportowego.

Zwłaszcza w kontekście zmieniających się od 31 grudnia 2016 r. zasad finansowania i rekompensowania operatorom przejazdów ulgowych.

– W szczególności nie jest jasne, czy taki powiat będzie mógł występować do marszałka województwa o rekompensatę strat poniesionych w efekcie stosowania ustawowych ulg – wskazuje Andrzej Okruciński, starosta golubsko-dobrzyński. – W praktyce może się bowiem okazać, że rekompensaty będą wypłacane tylko tym powiatom, które, choć nie musiały, taki plan uchwaliły – wskazuje starosta. I dodaje, że o wyjaśnienie tej kwestii zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Korzystna interpretacja

– Mniejszy powiat może organizować przewozy użyteczności publicznej bez uchwalania planu transportowego – wskazuje Łukasz Twardowski, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. – Wystarczy, że wyłaniając operatora transportu publicznego, zawrze z nim umowę o świadczenie takich usług, stosownie do art. 24 ust. 2 ustawy. W takiej sytuacji powiat będzie mógł pośredniczyć w przekazywaniu operatorowi rekompensaty za stosowanie ustawowych ulg – dodaje Łukasz Twardowski.

Inaczej całą sprawę widzi Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich. Tłumaczy, że chociaż ustawa mówi, że przyjęcie planu jest dla niektórych powiatów fakultatywne, to tak naprawdę będą musiały uchwałę o nim podjąć, jeżeli na organizację przewozów o charakterze użyteczności publicznej się zdecydują.

– A to dlatego, że plan transportowy jest tak naprawdę jedynym dokumentem, w którym można ustalić sieć przewozów o charakterze użyteczności publicznej – wskazuje Grzegorz Kubalski.

Bilety ulgowe to utracone przychody

Finansowanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej może polegać w szczególności na:

- pobieraniu przez operatora lub organizatora opłat za usługi publicznego transportu zbiorowego;

- przekazaniu operatorowi rekompensaty z tytułu:

- przychodów utraconych w związku ze stosowaniem ulg ustawowych,

- przychodów utraconych w związku ze stosowaniem uprawnień do ulg ustanowionych przez organizatora,

- kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem przez operatora usług publicznego transportu zbiorowego;

- udostępnianiu operatorowi przez organizatora środków transportu na przewozy publicznego transportu zbiorowego, np. autobusów.

Za organizowanie publicznego transportu zbiorowego odpowiedzialne są powiaty. Mogą też organizować transport o charakterze użyteczności publicznej. Korzystający z niego pasażerowie mają wówczas prawo do ustawowych ulg. Z ich stosowaniem wiążą się jednak straty dla operatora (podmiotu, który świadczy usługi przewozowe). Dlatego ustawodawca przyznał mu prawo do rekompensaty tych strat. Wypłaca ją marszałek województwa za pośrednictwem powiatu.

Jednocześnie ustawa o publicznym transporcie zbiorowym mówi, że powiaty liczące co najmniej 80 tys. mieszkańców, które zamierzają organizować przewozy użyteczności publicznej, są zobowiązane uchwalić plan transportowy. Mniejsze jednostki taki plan mogą przyjąć fakultatywnie. I tu pojawia się problem.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Nieruchomości
Ministerstwo Rozwoju przekazało ważną wiadomość ws. ogródków działkowych
Prawo w Polsce
Sąd ukarał Klaudię El Dursi za szalony rajd po autostradzie A2
Nieruchomości
Sąsiad buduje ogrodzenie i chce zwrotu połowy kosztów? Przepisy są jasne