Decyzja zapadła. Warszawa wprowadza Strefę Czystego Transportu

Mimo głośnego sprzeciwu podczas czwartkowych obrad, radni miasta stołecznego Warszawy zdecydowali, że od lipca 2024 r. w mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Obejmie ona mniejszy obszar, niż pierwotnie proponowano.

Publikacja: 08.12.2023 08:59

Warszawa wprowadzi Strefę Czystego Transportu

Warszawa wprowadzi Strefę Czystego Transportu

Foto: Adobe Stock

Jak relacjonuje portal oko.press, czwartkowej debacie nad propozycją wyznaczenia strefy w Warszawie towarzyszyły gwizdy, buczenie i (głównie męskie) okrzyki. „Przecz z komuną”, „inwigilacja” (gdy przemawiający wspominali o rejestrze CEPiK, do którego wpisany jest każdy zarejestrowany w Polsce samochód), „kto wam płaci?” – tak brzmiały niektóre z nich.

Ostatecznie radni zdecydowali, że od lipca 2024 r. Śródmieście i fragmenty centralnych dzielnic miasta objęte zostaną Strefą Czystego Transportu. Ratusz przekonuje, że jej wprowadzenie pozwoli na ograniczenie emisji szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu. Do centrum miasta nie będą mogły już wjechać samochody, szczególnie zanieczyszczające powietrze, przede wszystkim stare diesle. Do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą nie tylko mieszkańcy strefy, ale wszyscy opłacający podatek i zamel.

Według przyjętego projektu SCT obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać: aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej; liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7; ulicą Wiatraczną; aleją Stanów Zjednoczonych; Mostem Łazienkowskim; aleją Armii Ludowej; ulicą Wawelską; ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia. Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu.

Strefa czystego transportu w Warszawie - ulgi i wyjątki

Jak podaje ratusz, do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą nie tylko mieszkańcy strefy, ale wszystkie osoby opłacające podatek i zameldowane w stolicy. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. W przypadku firm liczyć się będzie podatek CIT i siedziba firmy.

Pozostałe osoby od lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. "Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT" - wyjaśnia magistrat.

Zasady Strefy nie będą dotyczyły również posiadaczy aut zabytkowych.

Czytaj więcej

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa niż zakładano

W jaki sposób będzie weryfikowany wjazd pojazdu do Strefy czystego transportu w Warszawie?

Jak wyjaśnia ratusz, dla ok. 95 proc. pojazdów, dla których uprawnienie da się potwierdzić za pomocą dostępu do Centralnej Ewidencji Pojazdów, nie będą wydawane nalepki. Dla starych pojazdów, które spełniają kryteria dla wyjątków (np. mieszkańcy SCT albo seniorzy, którzy kupili samochód już wcześniej) obowiązkowe będą nalepki.

Przewidziany jest mieszany system kontroli na obszarze projektowanej strefy – obejmujący zarówno patrole kontrolujące pojazdy w ruchu wewnątrz strefy i na jej wlotach, jak i istniejący system kamer (na wjeździe do strefy), który może być rozbudowany, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Jakie będą kary za złamanie przepisu? Zgodnie z Art. 96c Kodeksu wykroczeń: kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 zł.

Jak relacjonuje portal oko.press, czwartkowej debacie nad propozycją wyznaczenia strefy w Warszawie towarzyszyły gwizdy, buczenie i (głównie męskie) okrzyki. „Przecz z komuną”, „inwigilacja” (gdy przemawiający wspominali o rejestrze CEPiK, do którego wpisany jest każdy zarejestrowany w Polsce samochód), „kto wam płaci?” – tak brzmiały niektóre z nich.

Ostatecznie radni zdecydowali, że od lipca 2024 r. Śródmieście i fragmenty centralnych dzielnic miasta objęte zostaną Strefą Czystego Transportu. Ratusz przekonuje, że jej wprowadzenie pozwoli na ograniczenie emisji szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu. Do centrum miasta nie będą mogły już wjechać samochody, szczególnie zanieczyszczające powietrze, przede wszystkim stare diesle. Do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą nie tylko mieszkańcy strefy, ale wszyscy opłacający podatek i zamel.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona