Reklama
Rozwiń
Reklama

NSA: dokonanego w budżecie gminy zabezpieczenia nie uwzględnia się przy obliczaniu wskaźnika zadłużenia

Zarezerwowanie środków w budżecie na poczet przyszłych spłat zobowiązań nie jest tożsame z ich wydatkowaniem na spłatę długu w danym roku.

Publikacja: 25.05.2016 08:00

NSA: dokonanego w budżecie gminy zabezpieczenia nie uwzględnia się przy obliczaniu wskaźnika zadłużenia

Foto: 123RF

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że dokonanego w budżecie zabezpieczenia nie uwzględnia się przy obliczaniu wskaźnika zadłużenia. Tym samym regionalna izba obrachunkowa nie miała podstaw prawnych, aby uchylić uchwałę Rady Miasta Leżajsk nowelizującą budżet na 2014 r. W ocenie NSA rzeszowska izba nie wykazała bowiem, że uchwalona 29 maja 2014 r. nowelizacja budżetu Leżajska została podjęta z rażącym naruszeniem prawa.

Nowelizacją uchwały budżetowej na 2014 r. radni Leżajska postanowili zwiększyć (o 434 tys. zł) rozchody budżetowe, czyli wydatki na spłatę istniejących zobowiązań. Swoją decyzję tłumaczyli koniecznością stworzenia w budżecie większego zabezpieczenia istniejących zobowiązań, w związku z negocjowanymi i już zmienionymi umowami kredytowymi, które miasto miało podpisane z bankami. Chodziło o wydłużenie spłaty zadłużenia tych zobowiązań.

Radni argumentowali, że pieniądze miały być jedynie zabezpieczeniem, a więc nie miały być wydatkowane w 2014 r.

Uchwałę jednak unieważniła RIO w Rzeszowie. Uznała, że narusza art. 243 ustawy o finansach publicznych, bo jej skutkiem jest przekroczenie (o 1,18 pkt proc.) indywidualnego wskaźnika zadłużenia.

Według NSA organ nadzoru nie dokonał oceny legalności zmian w budżecie dokonanych rzeczywiście przez Leżajsk, lecz ocenił wykreowany przez siebie stan faktyczny. W efekcie organ nie wskazał, jakie przepisy zostały naruszone nowelizacją budżetu. Nie uzasadnił też, na czym naruszenie prawa polegało.

Reklama
Reklama

Sąd kasacyjny w wyroku z 24 maja 2016 r. uznał, że dokonanie w budżecie gminy takiego zabezpieczenia środków nie jest równoznaczne ze spłatą długu czy zwiększeniem zobowiązań w 2014 r. W konsekwencji nie mogło mieć wpływu na relację, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych.

Brak było zatem podstaw do uwzględniania zaplanowanych rozchodów w kwocie 434 tys. zł przy obliczaniu wskaźnika zadłużenia miasta Leżajsk na 2014 r.

Sygnatura akt: II GSK 49/15

Ile można wydać na obsługę długu

Indywidualny wskaźnik zadłużenia, o którym mówi art. 243 ustawy o finansach publicznych, określany jest wzorem. Zgodnie z nim stosunek spłaty długu i odsetek w danym roku (rozchodów z tytułu spłaty rat kapitałowych oraz wykupu obligacji powiększonych o wydatki bieżące na obsługę długu) do dochodów ogółem tego roku nie może przekroczyć średniej arytmetycznej obliczanej odrębnie dla każdego roku z kolejnych trzech lat poprzedzających dany rok w następujący sposób:

- dla każdego roku z tych trzech lat obliczamy sumy dochodów bieżących powiększone o dochody ze sprzedaży majątku i pomniejszone o kwotę wydatków bieżących,

- obliczamy stosunek tej sumy do dochodów ogółem odpowiedniego roku,

Reklama
Reklama
Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama