We wrześniu ubiegłego roku łódzcy radni podjęli uchwałę, w której zaapelowali, aby miasto nie użyczało swoich terenów na występy cyrku, pokazy i wystawy z udziałem zwierząt. Uchwała mówiła również o zakazie promocji i dystrybucji biletów na takie przedstawienia w miejskich placówkach.
Skargę na tę uchwałę wnieśli przedsiębiorcy organizujący przedstawienia cyrkowe. Ich zdaniem uchwała ta stanowi w istocie zakaz organizowania przedstawień z udziałem zwierząt. Miał to potwierdzać fakt, iż w 2016 r. żadna nieruchomość należąca do zasobu samorządu nie została wynajęta przedsiębiorcy cyrkowemu organizującemu przedstawienia z udziałem zwierząt, jak również fakt uniemożliwienia dystrybucji biletów i reklam przedstawień cyrkowych w placówkach oświatowych.
Zdaniem przedsiębiorców ingeruje to bezpośrednio w ich indywidualną i prawnie gwarantowaną sytuację. Pozbawia bowiem konkretnych, mających oparcie w przepisach prawa materialnego, uprawnień, tj. swobody działalności gospodarczej ograniczonej, nadzorem weterynaryjnym, prawa do reklamowania swojej działalności gospodarczej, wolności sztuki i wyrazu artystycznego, czy też prawa do równego traktowania. Ponadto zaskarżona uchwała wpływa na ograniczenie zainteresowania przedstawieniami.
W odpowiedzi na skargę Rada Miejska wniosła o jej oddalenie, wskazując na brak interesu prawnego skarżących.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w niedawnym wyroku (sygn. akt III SA/Łd 422/16) odrzucił skargę, bowiem jego zdaniem przedmiot uchwały nie mieści się w pojęciu sprawy z zakresu administracji publicznej, zaś podjęta uchwała nie narusza interesu prawnego, a więc prawnie chronionego, strony skarżącej w sferze jej praw i obowiązków o charakterze administracyjnoprawnym.