Reklama

Gmina nie zwróci wadium deweloperowi

Gmina może wystawić na przetarg nieruchomości bez planu zagospodarowania czy warunków zabudowy.

Aktualizacja: 11.01.2022 10:24 Publikacja: 11.01.2022 07:07

Zakup ziemi staje się dla deweloperów coraz większym wyzwaniem, szczególnie  w największych aglomera

Zakup ziemi staje się dla deweloperów coraz większym wyzwaniem, szczególnie w największych aglomeracjach

Foto: materiały prasowe

W wykazie nieruchomości przeznaczonych przez prezydenta miasta do sprzedaży w przetargu ustnym nieograniczonym figurowały dwie działki gruntowe o powierzchni 7 tys. i 3,6 tys. mkw.

Spółka deweloperska, która wygrała, zaoferowała za nie najwięcej, ale nie zawarto umowy nabycia nieruchomości w formie aktu notarialnego. W dwukrotnie zmienianym terminie spółka nie zapłaciła całej należności. Nie wywiązała się więc z warunków przetargowych i nie ma podstaw do zwrotu 710 tys. zł wpłaconego wadium – uznał prezydent.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie spółka twierdziła, że ma roszczenie o zwrot wadium, a przetarg, poprzedzony ogłoszeniem wykazu, powinien być unieważniony, bo nie zawarła cywilnoprawnej umowy nabycia nieruchomości z usprawiedliwionych przyczyn. W wykazie i zasadach ogłoszeń o przetargu znalazła się informacja, że przeznaczeniem nieruchomości jest funkcja usługowo-mieszkaniowa. Zdaniem spółki nie było prawnych podstaw do takiego stwierdzenia. Przeznaczenie terenu może ustalać tylko miejscowy plan zagospodarowania, a gdy go brak – decyzja o warunkach zabudowy. Żaden z warunków nie został spełniony, a bezpodstawna, wprowadzająca w błąd potencjalnych nabywców była informacja, że teren przeznaczony jest na cele mieszkaniowo-usługowe. Przetarg należało więc unieważnić i zwrócić wadium.

WSA w Olsztynie oddalił skargę spółki. Uznał, że do sporządzenia i ogłoszenia wykazu nieruchomości na sprzedaż nie trzeba uchwalać miejscowego planu zagospodarowania ani wydawać „wuzetek". Obie nieruchomości objęte wykazem znajdują się na obszarze, dla którego nie ma planu, ale to nie uniemożliwia gminie ich sprzedaży. Organ wykonawczy gminy sam może dokonać wstępnej oceny przeznaczenia i sposobu zagospodarowania terenu na podstawie sąsiedniej zabudowy czy ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy. Wynika to z zasady rozporządzalności własnością.

Reklama
Reklama

– Z wstępnej oceny prezydenta i ze sporządzonego dodatkowo operatu wynikało, że teren, na którym znajdują się nieruchomości, przeznaczono na cele mieszkaniowo-usługowe. Zawiadomienie o tym i informacja, że dla tego terenu nie ma miejscowego planu, a nabywca powinien uzyskać decyzję o warunkach zabudowy, znalazły się obok innych wymaganych w ogłoszeniu o przetargu – uzasadniała orzeczenie WSA sędzia sprawozdawca Marzenna Glabas. – Prezydent miasta podał zatem w wykazie wszystkie wymagane dane zgodnie ze stanem faktycznym i prawnym nieruchomości.

Wyrok jest nieprawomocny.

Sygnatura akt: II SA/Ol 733/21

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama