Dotacje na wymianę systemów ogrzewania - jaka jest podstawa prawna

Brak jest możliwości prawnych udzielenia dotacji dla mieszkańców gminy w trybie art. 221 ustawy o finansach publicznych na cele związane z wymianą systemów ogrzewania. Podstawą może być art. 403 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Publikacja: 03.07.2018 05:20

Dotacje na wymianę systemów ogrzewania - jaka jest podstawa prawna

Foto: Adobe Stock

Jesteśmy niewielką gminą ale planujemy udzielać dotacji dla mieszkańców na wymianę ogrzewania, m.in. w związku z zaostrzeniem wymogów dla pieców grzewczych. Dotacji chcemy udzielać na podstawie art. 221 ustawy o finansach publicznych w powiązaniu z tzw. ustawą wolontariacką. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?

Nie.

Analiza podanej problematyki wymaga odniesienia się do dwóch aktów prawnych: ustawy o finansach publicznych i ustawy Prawo ochrony środowiska. Nie wydaje się trafnym założenie, aby udzielać ww. dotacji na podstawie art. 221 ustawy o finansach publicznych. Przepis ten przewiduje możliwość otrzymywania przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku – dotacji celowych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki, których zlecenie oraz udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub na podstawie umowy, jeśli dotyczy zadań innych niż określone w tej ustawie. Natomiast w ustawie Prawo ochrony środowiska znajdują się regulacje prawne umożliwiające jednostkom samorządu terytorialnego udzielanie dotacji na różne cele związane z ochroną środowiska. Chodzi o art. 403 i zawarte w nim upoważnienie dla organów stanowiących do podejmowania uchwały w sprawie dotowania m.in. kosztów inwestycji osób fizycznych, np. mieszkańców.

Czytaj także: Dotacja od gminy na wymianę pieca bez PIT-8C dla mieszkańca

Na kanwie ww. regulacji pomocne może być stanowisko podane w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z 9 listopada 2016 r. (Nr KI-411/242/16). Podkreślono tam: „Ustalany na mocy art. 221 ust. 4 ustawy o finansach publicznych tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczenia i kontroli, dotyczy dotacji na zadania zlecone do realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych, podczas gdy na podstawie art. 403 ustawy Prawo ochrony środowiska jednostka samorządu terytorialnego nie zleca do realizacji zadania lecz może finansować lub dofinansować koszty inwestycji podejmowanych przez podmioty wyszczególnione w art. 403 ust. 4 ostatnio powołanej ustawy." Co ważniejsze w innej uchwale ww. Kolegium z 2 lipca 2014 r. (Nr KI-411/184/14) zaakcentowano, że istota prawna dotacji zadania z art. 403 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska, wyklucza jego realizację poprzez tryb przewidziany w art. 221 ust. 4 w związku z ust. 1 ustawy o finansach publicznych. W podsumowaniu uchwały podano zaś, że art. 221 ust. 4 w związku z ust. 1 ustawy o finansach publicznych, nie ma zastosowania do dotacji udzielanych na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska, gdyż samodzielną podstawą jest w tym zakresie przepis art. 403 tej ostatniej ustawy.

Warto wspomnieć o stanowisku Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w piśmie z 18 kwietnia 2018 r. (RP.0441/78/15/1/2018) (dostępne www.gdansk.rio.gov.pl), gdzie opierając się o ww. argumentację wskazano dodatkowo, że co prawda, udzielanie dotacji do prywatnych inwestycji (zmiana ogrzewania na ekologiczne) mieszkańców gminy, nie może opierać się na zasadach wynikających z art. 221 ustawy o finansach o publicznych, to jednak istnieje prawna dopuszczalność finansowania lub dofinansowania kosztów inwestycji tych osób w trybie określonym przepisami art. 403 ust. 4 – 5 ustawy Prawo ochrony środowiska. Zatem dla realizacji tego zamierzenia niezbędne jest uprzednie podjęcie przez organ stanowiący uchwały określającej zasady udzielania dotacji celowej, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania. ?

—Marcin Nagórek, radca prawny

podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 799 ze zm)

podstawa prawna: Ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 450)

Sądy i trybunały
Rezygnacja Julii Przyłębskiej to jest czysta kalkulacja
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
W sądzie i w urzędzie
Upoważnienie do konta bankowego na wypadek śmierci. Jak zrobić to zgodnie z prawem?
Podatki
Pułapka na frankowiczów: po ugodzie może być PIT
Konsumenci
Jak otrzymać ulgę na prąd? Kto może mniej zapłacić za energię? Ekspert odpowiada
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Nieruchomości
SN: kiedy mieszkanie u rodziców prowadzi do zasiedzenia
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska