Nie wszystkim wolno korzystać z gminnej własności na takich samych zasadach

Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności

Publikacja: 10.03.2010 03:45

Nie wszystkim wolno korzystać z gminnej własności na takich samych zasadach

Foto: Fotorzepa, Marcin Bielecki Mar Marcin Bielecki

Zawarty w art. 24f zakaz prowadzenia i zarządzania przez radnych działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego ma charakter bezwzględny. W szczególności nie ma najmniejszego znaczenia, czy radny czyni to społecznie (nieodpłatnie), czy też pobiera za to określone wynagrodzenie.

Jeżeli radny przed rozpoczęciem wykonywania mandatu prowadził działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego, [b]jest obowiązany do zaprzestania prowadzenia tej działalności w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia ślubowania.Niedopełnienie tego obowiązku stanowi podstawę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.[/b]

Rozwiązaniem jest np. czasowe zawieszenie działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego [b](II OSK 172/05)[/b].

Można też przepisać firmę na żonę lub innego członka rodziny.

[srodtytul]Mienie komunalne[/srodtytul]

Zawarty w art. 24f ust. 1 i 1a zakaz dotyczy działalności gospodarczej, która jest prowadzona z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat.

Jak wynika natomiast z art. 43 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=12FAF9DA239CA046371A40E3A3043D8E?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link], mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

Porównując treść art. 24f ust. 1 z treścią art. 43 omawianej ustawy, można dojść do wniosku, że zakaz w stosunku do radnego obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej jedynie z wykorzystaniem mienia komunalnego należącego bezpośrednio do gminy.

Nie obejmowałby natomiast wykorzystywania do takiej działalności mienia komunalnego należącego do związków gmin, a także mienia innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

Powstaje pytanie, czy taki był istotnie zamiar ustawodawcy.

Wprawdzie bowiem gmina nie jest bezpośrednim właścicielem mienia należącego np. do przedsiębiorstwa komunalnego, niemniej jednak z mocy art. 30 i in. u.s.g. ma konkretne kompetencje do gospodarowania nim w sposób wiążący również dla jego bezpośredniego właściciela.

Być może zatem zakaz obejmuje wykorzystywanie przez radnego w działalności gospodarczej wszelkiego mienia komunalnego w gminie, w której sprawuje on mandat, nie zaś jedynie mienia będącego bezpośrednią własnością gminy.

W pierwotnej redakcji ust. 1 nie było użyte sformułowanie „nie mogą prowadzić działalności ... z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy”, lecz tylko „mienia komunalnego”. Słowo „gminy” znalazło się w tym przepisie dopiero od 2001 r.

Był to zatem celowy zabieg ustawodawcy, a jego wymowa jest jednoznaczna – interpretowany przepis nie zabrania obecnie radnym prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia innego niż stanowiące bezpośrednio własność gminy (S. Płażek, komentarz do art. 24f ustawy o samorządzie gminnym, www.lexpolonica.pl).

[srodtytul]Z orzecznictwa NSA[/srodtytul]

Kopalnią wiedzy o sytuacjach, w których radny narusza zakaz zawarty w art. 24f ustawy o samorządzie gminnym, jest orzecznictwo sądów administracyjnych. Oto kilka przykładów.

Jeżeli radny prowadzi działalność gospodarczą w budynku posadowionym na gruncie stanowiącym własność gminy, to oznacza to, że radny ten prowadzi działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy. A zatem mandat radnego ulega wygaśnięciu.

Fakt, że skarżący nie jest już stroną umowy dzierżawy tej nieruchomości nie ma żadnego znaczenia prawnego z punktu widzenia własności tej nieruchomości. Jej właścicielem jest nadal gmina, [b]umowa dzierżawy nie prowadzi bowiem do pozbawienia prawa własności ani jego ograniczenia (II OSK 1980.09).[/b]

Prowadzenie gospodarstwa rolnego przez radnego z wykorzystaniem wydzierżawionych od gminy gruntów rolnych, będących mieniem gminy, w której radny uzyskał mandat, jest prowadzeniem działalności gospodarczej, o której mowa w art. 24f ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym [b](II OPS 1/07)[/b].

Działalność gospodarcza prowadzona przez stowarzyszenie z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy jest działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 24f ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz U 2001 r. nr 142 poz. 1591 ze zm.), a pełnienie przez radnego funkcji członka zarządu takiego stowarzyszenia oznacza zarządzanie taką działalnością [b](II OSK 787/05)[/b].

Sądy uznały również w sposób jednoznaczny, że radny, użytkownik wieczysty gminnych gruntów, prowadzący na nich działalność gospodarczą zakazu wynikającego z art. 24f ust. 1 nie łamie.

Jak bowiem zgodnie podkreślają składy orzekające:

uprawnienie wieczystego użytkownika do wyłącznego korzystania z gruntu skuteczne jest wobec osób trzecich i właściciela, aż do prawa obrotu prawem bez zgody właściciela, wyłączając mienie gminy obciążone takim prawem spod działania art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym[b] (II OSK 842/08)[/b].

Tak też – zdaniem sądów – należy ocenić roszczenie prawne o ustanowienie użytkowania wieczystego.

W takim zatem przypadku, [b]gdy przysługuje roszczenie o ustanowienie użytkowania wieczystego, nie można przyjąć, że spełniona jest przesłanka wykorzystania mienia komunalnego gminy [/b]w rozumieniu art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

[ramka][b]Przykład[/b]

Radny jest członkiem wspólnoty mieszkaniowej, w której udziały w wysokości 88 proc. posiada także gmina.

Jest on również właścicielem kwiaciarni prowadzonej w tym samym budynku, z tym że nie prowadzi jej w lokalu, który jest jego własnością, a wykorzystuje do tego dzierżawioną od wspólnoty część nieruchomości wspólnej.

Radny prowadząc taką działalność, naruszył zakaz określony w art. 24f ust. 1 i 1a ustawy o samorządzie gminnym.

Jak bowiem podkreślił NSA, mienie pozostające we współwłasności gminy (88 proc. udziałów) należy do mienia, z którego korzystanie w celu prowadzenia działalności gospodarczej wyczerpuje znamiona korzystania z mienia komunalnego (II OSK 1263/06). [/ramka]

[ramka][b]Uwaga[/b]

Mieniem komunalnym mogą być również prawa o charakterze niematerialnym, np. wierzytelności.[/ramka]

Zawarty w art. 24f zakaz prowadzenia i zarządzania przez radnych działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego ma charakter bezwzględny. W szczególności nie ma najmniejszego znaczenia, czy radny czyni to społecznie (nieodpłatnie), czy też pobiera za to określone wynagrodzenie.

Jeżeli radny przed rozpoczęciem wykonywania mandatu prowadził działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego, [b]jest obowiązany do zaprzestania prowadzenia tej działalności w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia ślubowania.Niedopełnienie tego obowiązku stanowi podstawę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.[/b]

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów