Przepisy nie określają sposobu rekrutacji na stanowiska pracownicze w administracji samorządowej. Szefowie mogą więc przyjmować pracowników w jakimkolwiek trybie, w tym dokonując awansu lub przesunięcia osób już zatrudnionych. Swobody takiej nie ma jednak, gdy chodzi o stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze, których listę zawiera załącznik nr 3 do rozporządzeń Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w:
- [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178707]jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.[/mail]),
- [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178708]urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (DzU nr 146, poz. 1223 ze zm.)[/mail].
[srodtytul]Musi być rywalizacja[/srodtytul]
Dla obsadzenia stanowisk w drodze mianowania lub na podstawie umowy o pracę jest konieczne przeprowadzenie otwartego i konkurencyjnego naboru, czyli konkursu. Taki wymóg stawia art. 3a ust. 1 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163435]ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.)[/mail]. Nie dotyczy to wyłącznie osób nowo zatrudnianych, ale też już pracujących w jednostkach i urzędach samorządowych. Potwierdził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w uzasadnieniu[b] wyroku z 18 czerwca 2008 r. (II SA/Ol 240/08)[/b]. Każdy awans na stanowisko urzędnicze musi zatem poprzedzać postępowanie konkursowe. Takie samo stanowisko w tej sprawie zajął [b]Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w orzeczeniu z 19 czerwca 2008 r. (II OSK 467/08)[/b], stwierdzając: