Roczny plan finansowy gminy

W terminie 21 dni od dnia podjęcia przez radę (sejmik) uchwały budżetowej wójt (zarząd powiatu i województwa) opracowuje układ wykonawczy budżetu

Publikacja: 12.01.2009 06:00

Roczny plan finansowy gminy

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Jest to dokument, który sprowadza uchwałę budżetową do szczegółowości obejmującej dochody i wydatki budżetowe w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej. Uchwała budżetowa nie jest bowiem uchwalana w szczegółowości obejmującej paragrafy.

Ponadto ustawa o finansach publicznych nakłada na wójta (zarząd powiatu i województwa) obowiązek przekazania – w tym samym terminie – podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz o wysokości dotacji i wpłat do budżetu. Informacje te wynikają przede wszystkim z treści budżetu. Sporządzony układ wykonawczy powoduje jednak ich uszczegółowienie. Na podstawie uzyskanych informacji kierownicy tych jednostek dostosowują swoje projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.

[srodtytul]Odrębny dla urzędu[/srodtytul]

Szczególną pozycję zyskał plan finansowy sporządzany dla urzędu gminy. Zgodnie bowiem z treścią art. 186 ust. 3 ujmuje się w nim wszystkie wydatki budżetowe nieujęte w planach finansowych innych jednostek budżetowych, w tym wydatki związane z funkcjonowaniem organu stanowiącego i zarządu jednostki samorządu terytorialnego. W planie tym ujmuje się także:

- dotacje dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych,

- pozostałe dotacje i środki przekazywane na rzecz budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego i związków komunalnych,

- wpłaty na rzecz związków jednostek samorządu terytorialnego,

- wpłaty do budżetu państwa z przeznaczeniem na zwiększenie części subwencji ogólnej, określone w odrębnych przepisach,

- płatności oraz składki wpłacane na rzecz instytucji krajowych i zagranicznych.

Plan ten jest traktowany odrębnie, ponieważ inaczej zawarte w nim dochody i wydatki nie mogłyby być ujęte w istniejących podziałkach klasyfikacji budżetowej. Dochody i wydatki na cele wymienione w planie są uchwalane w ramach uchwały budżetowej (art. 184 ust. 1 pkt 13). Wobec tego opracowanie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego planu finansowego zadań urzędu jest możliwe dopiero po przyjęciu uchwały budżetowej.

[srodtytul]Dochody i wydatki co miesiąc[/srodtytul]

Harmonogram jest planem finansowym, w którym wielkości przedstawione w budżecie zostają rozbite na okresy krótsze niż rok. Obowiązek jego opracowania spoczywa w odniesieniu do gminy na wójcie (zgodnie z art. 186 ust. 5 ustawy o finansach publicznych). Jego obowiązkiem jest również poinformowanie o ustalonym harmonogramie kierowników podległych i nadzorowanych jednostek. Obejmuje on w szczególności prognozowane dochody budżetowe danej jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) w podziale na poszczególne miesiące oraz wielkość wydatków planowanych do sfinansowania w poszczególnych miesiącach.

Wszystkie wydatki budżetowe powinny być dokonywane zgodnie z tym harmonogramem, natomiast dokonanie wydatków wykraczających poza określony harmonogram jest możliwe jedynie za zgodą wójta.

[srodtytul]Zmiany w ciągu roku[/srodtytul]

W toku wykonywania budżetu wójt (zarząd powiatu i województwa) może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków. Mogą one wynikać ze zmiany kwot lub uzyskania dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa lub z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego. Może również dokonywać przenoszenia wydatków z rezerw budżetowych zgodnie z planowanym ich przeznaczeniem. Kompetencja ta obejmuje również dokonywanie zmian w planie dochodów wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw.

Jak podkreślił WSA we Wrocławiu, art. 188 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych określa kompetencję organu wykonawczego gminy do dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków po otrzymaniu informacji o przyznaniu dotacji. Zmiany takie muszą uwzględniać dane zawarte w informacji co do wysokości kwot, ich pochodzenia oraz przeznaczenia. Organ, korygując plan dochodów, powinien zatem to uczynić w odpowiednich podziałkach klasyfikacji budżetowej. Dokonując zmiany w planie dochodów i wydatków, powinien uwzględnić w podziałkach klasyfikacji budżetowej cel wskazany przez dotującego. W świetle analizowanego przepisu niedopuszczalne jest bowiem rozdysponowanie dotacji celowej niezgodnie z jej przeznaczeniem. Zmiana w planie dochodów i wydatków dokonana w tym trybie musi spełniać wymogi ustawowe dotyczące zarówno strony dochodowej, jak i wydatkowej planu [b](wyrok z 4 września 2008 r., sygn. akt III SA/Wr 693/07).[/b]

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (DzU nr 249, poz. 2104 ze zm.[/link])[/i]

[ramka][b]Na zadania zlecone[/b]

Ponadto wójt (zarząd powiatu i województwa) opracowuje plan finansowy realizacji zadań z zakresu administracji rządowej. Obejmuje on również inne zadania zlecone jednostce samorządu terytorialnego w odrębnych ustawach. Podstawą tego planu są kwoty dotacji przyznanych na realizację określonych zadań w danym roku budżetowym oraz wielkość dochodów związanych z ich realizacją, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa.[/ramka]

Jest to dokument, który sprowadza uchwałę budżetową do szczegółowości obejmującej dochody i wydatki budżetowe w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej. Uchwała budżetowa nie jest bowiem uchwalana w szczegółowości obejmującej paragrafy.

Ponadto ustawa o finansach publicznych nakłada na wójta (zarząd powiatu i województwa) obowiązek przekazania – w tym samym terminie – podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz o wysokości dotacji i wpłat do budżetu. Informacje te wynikają przede wszystkim z treści budżetu. Sporządzony układ wykonawczy powoduje jednak ich uszczegółowienie. Na podstawie uzyskanych informacji kierownicy tych jednostek dostosowują swoje projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Nieruchomości
Łatwiejsza legalizacja samowoli budowlanej? Jest pomysł zespołu Brzoski
W sądzie i w urzędzie
Nowość w aplikacji mObywatel. „Pozwala zaoszczędzić sobie wycieczki do urzędu"
Praca, Emerytury i renty
13. emerytura nie dla wszystkich seniorów. Te grupy nie otrzymają świadczenia
Nieruchomości
Czy sąsiad może żądać zwrotu pieniędzy za ogrodzenie? Przepisy mówią jasno
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Prawo drogowe
Będzie pułapka na łamiących zakaz prowadzenia aut. Może złamać wiele karier
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń