Jest to dokument, który sprowadza uchwałę budżetową do szczegółowości obejmującej dochody i wydatki budżetowe w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej. Uchwała budżetowa nie jest bowiem uchwalana w szczegółowości obejmującej paragrafy.
Ponadto ustawa o finansach publicznych nakłada na wójta (zarząd powiatu i województwa) obowiązek przekazania – w tym samym terminie – podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz o wysokości dotacji i wpłat do budżetu. Informacje te wynikają przede wszystkim z treści budżetu. Sporządzony układ wykonawczy powoduje jednak ich uszczegółowienie. Na podstawie uzyskanych informacji kierownicy tych jednostek dostosowują swoje projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.
[srodtytul]Odrębny dla urzędu[/srodtytul]
Szczególną pozycję zyskał plan finansowy sporządzany dla urzędu gminy. Zgodnie bowiem z treścią art. 186 ust. 3 ujmuje się w nim wszystkie wydatki budżetowe nieujęte w planach finansowych innych jednostek budżetowych, w tym wydatki związane z funkcjonowaniem organu stanowiącego i zarządu jednostki samorządu terytorialnego. W planie tym ujmuje się także:
- dotacje dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych,