Roczny plan finansowy gminy

W terminie 21 dni od dnia podjęcia przez radę (sejmik) uchwały budżetowej wójt (zarząd powiatu i województwa) opracowuje układ wykonawczy budżetu

Publikacja: 12.01.2009 06:00

Roczny plan finansowy gminy

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Jest to dokument, który sprowadza uchwałę budżetową do szczegółowości obejmującej dochody i wydatki budżetowe w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej. Uchwała budżetowa nie jest bowiem uchwalana w szczegółowości obejmującej paragrafy.

Ponadto ustawa o finansach publicznych nakłada na wójta (zarząd powiatu i województwa) obowiązek przekazania – w tym samym terminie – podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz o wysokości dotacji i wpłat do budżetu. Informacje te wynikają przede wszystkim z treści budżetu. Sporządzony układ wykonawczy powoduje jednak ich uszczegółowienie. Na podstawie uzyskanych informacji kierownicy tych jednostek dostosowują swoje projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.

[srodtytul]Odrębny dla urzędu[/srodtytul]

Szczególną pozycję zyskał plan finansowy sporządzany dla urzędu gminy. Zgodnie bowiem z treścią art. 186 ust. 3 ujmuje się w nim wszystkie wydatki budżetowe nieujęte w planach finansowych innych jednostek budżetowych, w tym wydatki związane z funkcjonowaniem organu stanowiącego i zarządu jednostki samorządu terytorialnego. W planie tym ujmuje się także:

- dotacje dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych,

- pozostałe dotacje i środki przekazywane na rzecz budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego i związków komunalnych,

- wpłaty na rzecz związków jednostek samorządu terytorialnego,

- wpłaty do budżetu państwa z przeznaczeniem na zwiększenie części subwencji ogólnej, określone w odrębnych przepisach,

- płatności oraz składki wpłacane na rzecz instytucji krajowych i zagranicznych.

Plan ten jest traktowany odrębnie, ponieważ inaczej zawarte w nim dochody i wydatki nie mogłyby być ujęte w istniejących podziałkach klasyfikacji budżetowej. Dochody i wydatki na cele wymienione w planie są uchwalane w ramach uchwały budżetowej (art. 184 ust. 1 pkt 13). Wobec tego opracowanie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego planu finansowego zadań urzędu jest możliwe dopiero po przyjęciu uchwały budżetowej.

[srodtytul]Dochody i wydatki co miesiąc[/srodtytul]

Harmonogram jest planem finansowym, w którym wielkości przedstawione w budżecie zostają rozbite na okresy krótsze niż rok. Obowiązek jego opracowania spoczywa w odniesieniu do gminy na wójcie (zgodnie z art. 186 ust. 5 ustawy o finansach publicznych). Jego obowiązkiem jest również poinformowanie o ustalonym harmonogramie kierowników podległych i nadzorowanych jednostek. Obejmuje on w szczególności prognozowane dochody budżetowe danej jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) w podziale na poszczególne miesiące oraz wielkość wydatków planowanych do sfinansowania w poszczególnych miesiącach.

Wszystkie wydatki budżetowe powinny być dokonywane zgodnie z tym harmonogramem, natomiast dokonanie wydatków wykraczających poza określony harmonogram jest możliwe jedynie za zgodą wójta.

[srodtytul]Zmiany w ciągu roku[/srodtytul]

W toku wykonywania budżetu wójt (zarząd powiatu i województwa) może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków. Mogą one wynikać ze zmiany kwot lub uzyskania dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa lub z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego. Może również dokonywać przenoszenia wydatków z rezerw budżetowych zgodnie z planowanym ich przeznaczeniem. Kompetencja ta obejmuje również dokonywanie zmian w planie dochodów wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw.

Jak podkreślił WSA we Wrocławiu, art. 188 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych określa kompetencję organu wykonawczego gminy do dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków po otrzymaniu informacji o przyznaniu dotacji. Zmiany takie muszą uwzględniać dane zawarte w informacji co do wysokości kwot, ich pochodzenia oraz przeznaczenia. Organ, korygując plan dochodów, powinien zatem to uczynić w odpowiednich podziałkach klasyfikacji budżetowej. Dokonując zmiany w planie dochodów i wydatków, powinien uwzględnić w podziałkach klasyfikacji budżetowej cel wskazany przez dotującego. W świetle analizowanego przepisu niedopuszczalne jest bowiem rozdysponowanie dotacji celowej niezgodnie z jej przeznaczeniem. Zmiana w planie dochodów i wydatków dokonana w tym trybie musi spełniać wymogi ustawowe dotyczące zarówno strony dochodowej, jak i wydatkowej planu [b](wyrok z 4 września 2008 r., sygn. akt III SA/Wr 693/07).[/b]

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (DzU nr 249, poz. 2104 ze zm.[/link])[/i]

[ramka][b]Na zadania zlecone[/b]

Ponadto wójt (zarząd powiatu i województwa) opracowuje plan finansowy realizacji zadań z zakresu administracji rządowej. Obejmuje on również inne zadania zlecone jednostce samorządu terytorialnego w odrębnych ustawach. Podstawą tego planu są kwoty dotacji przyznanych na realizację określonych zadań w danym roku budżetowym oraz wielkość dochodów związanych z ich realizacją, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa.[/ramka]

Jest to dokument, który sprowadza uchwałę budżetową do szczegółowości obejmującej dochody i wydatki budżetowe w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej. Uchwała budżetowa nie jest bowiem uchwalana w szczegółowości obejmującej paragrafy.

Ponadto ustawa o finansach publicznych nakłada na wójta (zarząd powiatu i województwa) obowiązek przekazania – w tym samym terminie – podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz o wysokości dotacji i wpłat do budżetu. Informacje te wynikają przede wszystkim z treści budżetu. Sporządzony układ wykonawczy powoduje jednak ich uszczegółowienie. Na podstawie uzyskanych informacji kierownicy tych jednostek dostosowują swoje projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów