[b]Nie[/b] Na etapie wykonywania budżetu możliwa jest jedynie zmiana kwoty rezerwy ogólnej, natomiast takie działanie jest niedopuszczalne w odniesieniu do rezerwy celowej.
Zgodnie z art. 173 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, w budżecie jednostki samorządu terytorialnego mogą być tworzone rezerwy: celowa i ogólna. Rezerwy celowe są tworzone na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu (art. 173 ust. 2 ww. ustawy). Są one zatem tworzone przy opracowywaniu budżetu na wydatki, których nie można jednoznacznie na tym etapie sklasyfikować. To oznacza, że wszelkie zmiany planu finansowego w trakcie roku budżetowego powinny przybierać formę konkretnych, sklasyfikowanych wydatków.
[b] W uchwale Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu nr 37/2008 z 26 marca 2008 r.[/b] kolegium wskazało, iż zgodnie z art. 173 ust. 2 ustawy o finansach publicznych rezerwy celowe tworzone są na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowania budżetu.
Tym samym ustawodawca wyraźnie zakreślił termin dla tworzenia rezerw celowych i określenia ich wysokości: do czasu ostatecznego opracowania i uchwalenia budżetu przez organ stanowiący. Po tym terminie utworzenie oraz zwiększenie takiej rezerwy jest niezgodne z prawem.
Zwiększenie rezerwy celowej w okresie wykonywania budżetu nie może być traktowane jako tożsame z jej ustaleniem na etapie opracowania budżetu, do czego upoważnia wyłącznie art. 173 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Dlatego też zwiększenie rezerwy celowej w trakcie roku nie znajduje uzasadnienia prawnego i logicznego.