Umorzenie zobowiązań podatkowych przez gminę polega na ostatecznym odstąpieniu przez wierzyciela od poboru zaległych danin po upływie terminu ich płatności. Umorzenie zaległości podatkowej pociąga za sobą umorzenie odsetek za zwłokę. Mogą być one umorzone w całości lub w części, w zależności od tego, czy zaległość została umorzona w całości czy w części.
[srodtytul]Wysokość zobowiązania jest znana[/srodtytul]
Zastosować tę instytucję można jedynie wtedy, gdy wysokość zobowiązania nie jest sporna. Dlatego w niektórych przypadkach kwota zaległości podatkowej powinna zostać określona w odrębnym postępowaniu. Dlaczego? Jej wysokość może mieć bowiem wpływ na decyzję w przedmiocie umorzenia.
Konsekwencją tego jest również to, że podatnik występujący do gminy o umorzenie długu nie może w trakcie postępowania w tej sprawie kwestionować wysokości swojego zobowiązania.
Gminne organy podatkowe pamiętać również powinny o tym, że decyzja umarzająca zaległości podatkowe w kwocie wyższej od rzeczywistego długu podatnika rażąco narusza prawo. Natomiast w sytuacji, gdy nastąpiła zapłata zaległości podatkowej (odsetek za zwłokę) objętej umorzeniem, to wówczas powstaje nadpłata w rozumieniu art. 72 § 1 pkt 1 ordynacji.