Przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FF7B7742760D42898E4EDFFE75A23C99?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link] przewidują jeden przypadek, w którym może nastąpić rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem bez wypowiedzenia. Następuje to w przypadku stwierdzenia naruszenia któregokolwiek z zakazów antykorupcyjnych. Zostały one sformułowane w art. 30 ust. 1. Zgodnie z jego treścią urzędnik nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.
W przypadku gdy pracownik te zakazy naruszy, jego stosunek pracy rozwiązuje się w trybie art. 52 ust. 2 i 3 kodeksu pracy. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika nie może nastąpić po upływie miesiąca od uzyskania przez pracodawcę wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy.
Pracownika samorządowego można również zwolnić bez wypowiedzenia w sytuacji przewidzianej w art. 52 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BB5FE3E5EDA39CCDEA9B219CA48E4A59?id=76037]kodeksu pracy[/link], czyli gdy dopuści się on: ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych; popełnienia w czasie trwania umowy o pracę przestępstwa, które uniemożliwia dalsze zatrudnianie go na zajmowanym stanowisku; zawinionej utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku.
[i]Podstawa prawna:
– art. 30 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FF7B7742760D42898E4EDFFE75A23C99?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link],