Można zwolnić urzędnika bez wypowiedzenia

W jakich sytuacjach można zwolnić pracownika samorządowego bez zachowania terminów wypowiedzenia?

Aktualizacja: 25.09.2009 07:33 Publikacja: 25.09.2009 05:32

Można zwolnić urzędnika bez wypowiedzenia

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FF7B7742760D42898E4EDFFE75A23C99?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link] przewidują jeden przypadek, w którym może nastąpić rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem bez wypowiedzenia. Następuje to w przypadku stwierdzenia naruszenia któregokolwiek z zakazów antykorupcyjnych. Zostały one sformułowane w art. 30 ust. 1. Zgodnie z jego treścią urzędnik nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.

W przypadku gdy pracownik te zakazy naruszy, jego stosunek pracy rozwiązuje się w trybie art. 52 ust. 2 i 3 kodeksu pracy. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika nie może nastąpić po upływie miesiąca od uzyskania przez pracodawcę wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy.

Pracownika samorządowego można również zwolnić bez wypowiedzenia w sytuacji przewidzianej w art. 52 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BB5FE3E5EDA39CCDEA9B219CA48E4A59?id=76037]kodeksu pracy[/link], czyli gdy dopuści się on: ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych; popełnienia w czasie trwania umowy o pracę przestępstwa, które uniemożliwia dalsze zatrudnianie go na zajmowanym stanowisku; zawinionej utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku.

[i]Podstawa prawna:

– art. 30 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FF7B7742760D42898E4EDFFE75A23C99?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link],

– art. 52 ust. 1, 2 i 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BB5FE3E5EDA39CCDEA9B219CA48E4A59?id=76037]ustawy z 26 czerwca 1974 r. kodeks pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)[/link][/i]

Przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FF7B7742760D42898E4EDFFE75A23C99?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link] przewidują jeden przypadek, w którym może nastąpić rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem bez wypowiedzenia. Następuje to w przypadku stwierdzenia naruszenia któregokolwiek z zakazów antykorupcyjnych. Zostały one sformułowane w art. 30 ust. 1. Zgodnie z jego treścią urzędnik nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr