Reklama

Finansowanie kampanii wyborczej

Ustawodawca w sposób ścisły określił, skąd mogą pochodzić pieniądze na plakaty, ulotki czy inne akcje reklamowe organizowane przez kandydatów. Nie mogą one pochodzić ze źródeł zagranicznych

Publikacja: 31.08.2010 04:58

Finansowanie kampanii wyborczej

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik Sławomir Mielnik

Zasady finansowania [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=65943031A3D3843838CA445227614401?id=170645]kampanii w wyborach samorządowych określają przepisy ustawy z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tekst jedn. DzU z 2003 r. nr 159, poz. 1547 ze zm.[/link], dalej – ordynacja). W szczególności zaś przepisy jej działu i rozdziału 12a, który w całości poświęcony został zagadnieniom związanym z finansowaniem kampanii wyborczej, na co jednoznacznie wskazuje jego tytuł.

Jak wynika z treści otwierającego ten dział art. 82 ust. 1, wydatki komitetów wyborczych ponoszone w związku z wyborami są pokrywane z ich źródeł własnych.

[srodtytul]Pełnomocnik finansowy[/srodtytul]

W każdym komitecie wyborczym musi być osoba odpowiedzialna za prowadzenie jego gospodarki finansowej. Jest nią – co wynika wprost z art. 82a ust. 1 ordynacji – pełnomocnik finansowy. Ustawodawca określił również, jakie wymagania powinna spełniać osoba piastująca to stanowisko. Po pierwsze nie może nim zostać pełnomocnik wyborczy.

Wyjątkiem jest sytuacja, w której komitet wyborczy wyborców został utworzony jedynie w celu zgłoszenia kandydatów do rady gminy w jednostce liczącej do 20 tys. mieszkańców. Wówczas pełnomocnik wyborczy takiego komitetu może być równocześnie jego pełnomocnikiem finansowym.

Reklama
Reklama

Po drugie pełnomocnikiem finansowym komitetu wyborczego – tym razem już bez wyjątków – nie może być funkcjonariusz publiczny, w rozumieniu art. 115 § 13 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6E7BD714D78073CEB65D53ECF7751266?id=74999]kodeksu karnego[/link].

Ponadto art. 82a ust. 3 ordynacji stanowi, że można być pełnomocnikiem finansowym tylko jednego komitetu wyborczego.

[srodtytul]Jak zbierać pieniądze[/srodtytul]

Zasadą ustawową jest, że każdy komitet wyborczy może pozyskiwać środki finansowe tylko i wyłącznie na cele związane z wyborami. Zaopatrując wyborczą kasę, każdy pełnomocnik finansowy powinien pamiętać o przestrzeganiu kilku podstawowych zasad. Jedną z nich jest to, że w tym celu nie wolno organizować zbiórek publicznych.

Zabronione jest również pozyskiwanie środków przez komitet przed dniem wydania przez właściwy organ wyborczy postanowienia o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu komitetu, jak również po dniu wyborów.

To pierwsze ograniczenie jest uzasadnione tym, że wszelkie wpłaty powinny być kierowane na konto bankowe komitetu – ma to zapewnić jawność i przejrzystość jego finansów, a co za tym idzie źródeł finansowania kampanii. Potwierdza to art. 83 ust. 1 ordynacji, zgodnie z którym środki finansowe komitetu wyborczego są gromadzone wyłącznie na jednym rachunku bankowym.

Reklama
Reklama

Ponieważ jego założenie jest możliwe dopiero po uzyskaniu zaświadczenia Państwowej Komisji Wyborczej o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu komitetu (albo zaświadczenia komisarza wyborczego o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu komitetu), to oczywiste jest, że gromadzenie środków przed tym wydarzeniem jest zabronione.

[srodtytul]Wpłaty tylko krajowe[/srodtytul]

Środki finansowe mogą być wpłacane na rachunek komitetu wyborczego jedynie w określonych formach. Mianowicie czekiem rozrachunkowym, przelewem lub kartą płatniczą. Ograniczenie takie ma zapewnić możliwość sprawdzenia źródeł pochodzenia wpłaconych pieniędzy. Po co? Chociażby dlatego, że zgodnie z przepisami środki finansowe komitetu wyborczego mogą pochodzić jedynie z wpłat obywateli polskich mających miejsce stałego zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Komitety wyborcze utworzone przez partie polityczne mogą otrzymywać wpłaty wyłącznie z funduszu wyborczego partii matki. Oznacza to, że żadne bezpośrednie wpłaty z innych źródeł na rachunek bankowy komitetu nie mogą być dokonywane.

Podkreśla to postanowienie Sądu Najwyższego z 7 sierpnia 2007 r., w którym sąd stwierdził: „Należy odróżnić fundusz komitetu wyborczego, podlegający przepisom ustawy z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw i mający charakter doraźny (na okres wyborów) od funduszu wyborczego partii politycznej, podlegającego reżimowi przepisów ustawy z 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych i mającego charakter stały.

Przyjmowanie wpłat dokonywanych przez osoby fizyczne bezpośrednio na rachunek bankowy utworzony przez komitet wyborczy, z pominięciem funduszu wyborczego partii politycznej, stanowi naruszenie art. 83c ust. 1 ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw”. (III SW 4/2007).

Reklama
Reklama

[ramka][b]Uwaga [/b]

Zaświadczenie wydane przez PKW lub komisarza wyborczego jest również podstawą do dokonania wpisu komitetu do rejestru REGON oraz nadania mu numeru NIP.[/ramka]

[ramka][b]Warto przestrzegać limitów[/b]

Łączna suma wpłat od osoby fizycznej na rzecz komitetu wyborczego nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, obowiązującego w dniu poprzedzającym dzień ogłoszenia rozporządzenia o zarządzeniu wyborów.

W przypadku gdy łączna suma wpłat od osoby fizycznej na rzecz komitetu wyborczego przekroczy 15-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę, wówczas nadwyżka sumy ponad dopuszczalny limit podlega przepadkowi na rzecz Skarbu Państwa.[/ramka]

Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama