Projekt planu miejscowego opiniuje prezes UKE

Ustawa wymaga, aby projekty planów miejscowych były uzgadniane i opiniowane przez rozmaite podmioty. O ile jednak w wyniku uzgodnień treść planu ulega zmianie, o tyle opinia nie jest dla władz lokalnych wiążąca

Publikacja: 21.09.2010 05:00

Projekt planu miejscowego opiniuje prezes UKE

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Zasady i tryb sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9444CEA6D0408B6D94E254F2E9478D98?id=169354]ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU nr 80, poz. 717 ze zm.)[/link].

Jak wynika z treści jej art. 17, wójt (burmistrz, prezydent miasta) po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego wykonuje wiele czynności.

Publikuje ogłoszenie w prasie miejscowej oraz w sposób zwyczajowo w gminie przyjęty o podjęciu takiej uchwały zawiadamia o tym fakcie właściwe organy, które projekt planu będą opiniować i uzgadniać, oraz sporządza projekt planu miejscowego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, uwzględniając w nim ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Sporządza również prognozę skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego.

Po sporządzeniu projektu planu wójt (burmistrz, prezydent miasta) przekazuje go właściwym organom do zaopiniowania i uzgodnienia.

Projekt planu jest opiniowany przez:

- gminną (miejską) komisję architektoniczno-urbanistyczną;

- wójtów, burmistrzów gmin albo prezydentów miast, graniczących z obszarem objętym planem, w zakresie rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu lokalnym,

- regionalnego dyrektora ochrony środowiska,

- prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Listę organów, z którymi projekt planu należy uzgodnić, zawiera art. 17 pkt 7, który wymienia m.in.: wojewodę, konserwatora zabytków, organy nadzoru geologicznego i górniczego.

[srodtytul]Przykłady złych praktyk[/srodtytul]

Jednym z organów, który projekt planu miejscowego opiniuje, jest prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Jak wynika z treści art. 17 pkt 6 lit. d ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, organ ten opiniuje projekt „w zakresie telekomunikacji”.

Prezes UKE ocenia projekt przede wszystkim pod względem zgodności jego treści z art. 46 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADB9A5415B70DC47F54E1CE8C06BEFD0?id=357644]ustawy z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (DzU nr 106, poz. 675)[/link].

Zgodnie z treścią tego przepisu [b]miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie może ustanawiać zakazów, a przyjmowane w nim rozwiązania nie mogą uniemożliwiać lokalizowania inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej,[/b] oczywiście pod warunkiem, że inwestycja taka jest zgodna z przepisami odrębnymi.

Co z powyższego wynika? To mianowicie, że o ile sama opinia wydana przez prezesa UKE na temat projektu planu miejscowego nie ma charakteru wiążącego dla organów gminy, to – ze względu na treść art. 46 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych – projekt planu nie może zawierać określonych w tym przepisie zakazów i postanowień.

Jakich postanowień zatem lepiej unikać? Wyjaśnia to prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, publikując stosowne informacje na stronie Internetowej podległego mu urzędu (www.uke.gov.pl). Z wyjaśnień tych wynika, że w planie miejscowym gmina nie powinna wprowadzać następujących zakazów:

- lokalizacji funkcji i obiektów niezwiązanych z podstawowym przeznaczeniem terenu i jego obsługą, a także innych funkcji powodujących szkodliwe uciążliwości dla środowiska i ludzi;

- lokalizacji stacji bazowych telefonii komórkowych;

- realizacji inwestycji, dla których wymagane jest sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko;

- lokalizowania urządzeń i instalacji na dachach budynków, wieżach widokowych i kominach.

Zamieszczenie w planie miejscowym takich zakazów zawsze będzie skutkować tym, że prezes UKE zaopiniuje projekt planu miejscowego negatywnie. Wymienione wyżej zakazy będą również niezgodne z art. 46 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.

[srodtytul]Dopuszczalne postanowienia[/srodtytul]

Z zamieszczonych na stronie internetowej UKE wyjaśnień można się również dowiedzieć, jakiego rodzaju postanowienia projektów planów miejscowych prezes UKE zaakceptuje. Przede wszystkim plan miejscowy może zakładać przebudowę istniejącej na danym obszarze sieci telekomunikacyjnej, jeżeli koliduje ona z projektowanym zagospodarowaniem terenu i układem komunikacyjnym.

Pamiętać jednak trzeba, że przebudowa taka może być realizowana wyłącznie na warunkach określonych przez operatora telekomunikacyjnego, według przepisów odrębnych.

[b]W planie miejscowym można również określić zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym, pod warunkiem że zostaną one sporządzone zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów odrębnych.[/b]

Natomiast w zakresie postanowień określających zasady zaopatrzenia obszaru objętego planem w sieć teletechniczną plan miejscowy może przewidywać, że będzie się to odbywać z:

- istniejącej sieci telekomunikacyjnej;

- planowanej do wybudowania sieci kablowej, przy czym dopuszczalne jest jej lokalizowanie w obrębie istniejących lub planowanych pasów drogowych, oczywiście za zgodą właściwego zarządcy drogi.

Plan miejscowy może przewidywać również wymianę istniejącej sieci napowietrznej na sieć kablową.

[ramka][b]Uwaga[/b]

Przedsiębiorca telekomunikacyjny oraz prezes UKE mogą zaskarżyć w zakresie telekomunikacji uchwałę w sprawie uchwalenia planu miejscowego.[/ramka]

[ramka][b]21 dni na zajęcie stanowiska[/b]

Wszystkie organy, które uzgadniają albo opiniują projekt planu miejscowego, muszą czynności tych dopełnić w określonym terminie. Wyznacza go wójt (burmistrz, prezydent miasta) z zastrzeżeniem, że nie może być on krótszy niż 21 dni liczone od dnia, w którym projekt planu (wraz z prognozą oddziaływania na środowisko)został udostępniony.

Niedotrzymanie tego terminu ma swoje określone konsekwencje. Jak wynika bowiem z treści art. 25 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, nieprzedstawienie stanowiska lub warunków w terminie uważa się za równoznaczne odpowiednio z uzgodnieniem lub zaopiniowaniem projektu.[/ramka]

Zasady i tryb sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9444CEA6D0408B6D94E254F2E9478D98?id=169354]ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU nr 80, poz. 717 ze zm.)[/link].

Jak wynika z treści jej art. 17, wójt (burmistrz, prezydent miasta) po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego wykonuje wiele czynności.

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów