[b]Nie musi.[/b] Stosunek pracy zastępcy wójta jest nawiązywany w drodze powołania. Inaczej - stosunek pracy wójta, w odniesieniu do którego mamy do czynienia z wyborem. Wójta się nie zatrudnia, lecz wybiera go społeczność lokalna na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166432]ustawy z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (DzU nr 113, poz. 984 ze zm.)[/link]. W konsekwencji tej decyzji wyborców powstaje stosunek pracy między gminą a wójtem.
Wójt powołuje zastępcę w drodze zarządzenia (art. 26a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=305BA96FFF9E9F30A375BE2F9BAD6BA4?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.[/link]).
Powołanie należy do czynności prawnych o podwójnym skutku, ponieważ w sferze prawa administracyjnego zastępcy zostaje powierzone określone stanowisko, a w sferze prawa pracy - nawiązany zostaje stosunek pracy. Obydwie te sfery są ze sobą ściśle powiązane.
[b]Ani w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, ani w ustawie o samorządzie gminnym nie ma określonych warunków, jakie musi spełniać zastępca wójta, by móc piastować tę funkcję.[/b]
Ustawowe wymogi musi za to spełniać kandydat na wójta ubiegający się o to stanowisko.