Jak budować sieci dystrybucji i przesyłu energii

Uchwalając studium uwarunkowań lub plan miejscowy, władze lokalne mają obowiązek zarezerwować w nich obszary pod budowę urządzeń wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych

Publikacja: 06.10.2010 03:30

Jak budować sieci dystrybucji i przesyłu energii

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer Tom Tomasz Wawer

25 września weszła w życie ustawa nowelizująca dwa akty prawne. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=34C391912AA416A2C4FCD065168F67CC?id=357084]Ustawę z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 102, poz. 651 ze zm.) [/link]oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C3E1A22D8B71C266469387E27C04A4A1?id=169354]ustawę z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU nr 80, poz. 717 ze zm.)[/link].

Na mocy jej przepisów zaliczono do celów publicznych działania związane z wytwarzaniem i dostarczaniem energii elektrycznej.

Ma to spowodować przyśpieszenie odtworzenia mocy wytwórczych, tworzenia nowych źródeł, w tym źródeł odnawialnych, oraz rozbudowę systemu przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej jako podstawowych elementów bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Jak możemy się dowiedzieć z treści uzasadnienia do projektu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=364724]ustawy z 6 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU nr 155, poz. 1043)[/link] [b]nadanie statusu celu publicznego wytwarzaniu energii elektrycznej uprości procedury uzyskiwania decyzji lokalizacyjnych dla nowych inwestycji i skrócenie jej z obecnych 12 – 18 miesięcy do ok. trzech miesięcy. [/b]

Ponadto przyczyni się do uporządkowania procesów planistycznych związanych z budową infrastruktury energetycznej poprzez ułatwienie powiązania planowania tego typu inwestycji z planami inwestycji liniowych w elektroenergetyce. Wszystkie te korzyści powinny w znaczący sposób wspomóc realizację przez Polskę niezwykle ambitnych celów pakietu energetyczno-klimatycznego UE w zakresie promocji odnawialnych źródeł energii i redukcji emisji CO2 (druk sejmowy nr 2565).

[srodtytul]Gospodarka nieruchomościami[/srodtytul]

Wprowadzone zmiany w obydwu wymienionych ustawach nie są wielkie. W ustawie o gospodarce nieruchomościami znowelizowano raptem brzmienie dwóch przepisów.

Pierwszym jest art. 6 pkt 2. Przepis ten zalicza do inwestycji celu publicznego budowę i utrzymywanie ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej, a także innych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i utrzymanie urządzeń.

Wprowadzona zmiana ogranicza się zatem do tego, że inwestycją celu publicznego jest obecnie już nie tylko budowa i utrzymanie urządzeń (przewodów, ciągów drenażowych) służących do przesyłu płynów, pary, gazów i energii elektrycznej, ale również urządzeń (przewodów, ciągów drenażowych) służących do ich dystrybucji, oczywiście wraz z obiektami i urządzeniami niezbędnymi do korzystania z przewodów i urządzeń dystrybucyjnych.

Drugim zmienionym przepisem jest art. 124 ust. 1, a w zasadzie tylko jego zdanie pierwsze.

Przepis ten określa starostę jako właściwy organ do wydawania decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody. Kompetencję tę starosta wykonuje jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.

Zatem w obecnie obowiązującym stanie prawnym decyzję, o której mowa w tym przepisie, starosta może wydać nie tylko w sytuacji gdy przez daną nieruchomość ma przebiegać infrastruktura służąca do przesyłu (płynów, pary, gazów i energii elektrycznej), ale także służąca dystrybucji tych substancji.

[srodtytul]Planowanie przestrzenne[/srodtytul]

Również w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym omawiana nowelizacja zmieniła brzmienie jedynie dwóch przepisów: art. 10 (dodano nowy ustęp 2a) oraz art. 15, w którym dodano ustęp 3a.

Pierwszy z nich nakazuje gminom ustalić – w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – rozmieszczenie obszarów, na których rozmieszczone będą urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 100 kW, a także stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie, zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu. Obowiązek ten dotyczy oczywiście tych gmin, na których obszarze tego typu inwestycje są planowane.

Drugi z przepisów nakazuje – obowiązkowo – określić w planie miejscowym granice terenów przeznaczonych pod budowę urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 100 kW oraz granice ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie, zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu oraz występowaniem znaczącego oddziaływania tych urządzeń na środowisko.

Dla samorządów, które w dniu wejścia w życie nowelizacji miały już uchwalone studia i plany, ważne znaczenie ma treść art. 3 ust. 1 ustawy z 6 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Przesądza on o tym, że dokumenty te zachowują moc, a więc nie ma konieczności dokonywania w nich zmian wynikających z nowelizacji. Dotyczy to również istniejących planów zagospodarowania przestrzennego województw.

Natomiast te [b]gminy, które przed wejściem w życie nowelizacji przystąpiły do sporządzenia lub zmiany studium (planu miejscowego) i tych procedur nie zakończyły do 25 września 2010 r., kontynuują je, stosując dotychczasowe przepisy,[/b] czyli bez uwzględnienia wynikających z nowelizacji zmian ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

[ramka][b]Mała zmiana a tyle korzyści[/b]

Obowiązujące od 25 września 2010 r. przepisy pozwolą przede wszystkim na wydawanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego dla kompletnych inwestycji energetycznych – od źródła wytwarzania poprzez linie przesyłowe do linii dystrybucyjnych dostarczających energię odbiorcom końcowym.

Zmniejszone zostaną również obciążenia finansowe gmin, które nie będą musiały ponosić kosztów zmiany planów miejscowych, w przypadkach gdy inwestycje elektroenergetyczne będą miały powstać na ich obszarach.

Dodatkowo ustawodawca przewiduje, że nowo powstałe obiekty energetyczne będą stanowiły poważne źródło gminnych dochodów z tytułu podatków od nieruchomości. [/ramka]

25 września weszła w życie ustawa nowelizująca dwa akty prawne. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=34C391912AA416A2C4FCD065168F67CC?id=357084]Ustawę z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 102, poz. 651 ze zm.) [/link]oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C3E1A22D8B71C266469387E27C04A4A1?id=169354]ustawę z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU nr 80, poz. 717 ze zm.)[/link].

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów