Tomasz Siedlecki, Paulina Sawicka
Od dnia 18 października 2018 r. postępowania w sprawie zamówień publicznych prowadzone są w formie elektronicznej. Powyższe oznacza, że wykonawcy zainteresowani uzyskaniem zamówień publicznych zobowiązani są składać oferty w formie elektronicznej. Ustawa Prawo zamówień publicznych (dalej Pzp) oraz akty wykonawcze wymagają, aby dokumenty składane w postępowaniu opatrywane były kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi przez osoby uprawnione do reprezentowania danej firmy.
Czytaj także: Podpis elektroniczny w zamówieniach publicznych: algorytm SHA-1 jednak ważny - wyrok KIO
Badanie skuteczności oferty
Zamawiający oceniając skuteczność złożonych kwalifikowanych podpisów elektronicznych, podobnie jak w przypadku dokumentów podpisywanych własnoręcznym podpisem, badają i oceniają czy osoba podpisująca dokument była w dacie złożenia podpisu uprawniona do reprezentowania danego wykonawcy, a także czy podpis został złożony w okresie ważności certyfikatu (dokument wydawany przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania), tj. czy oferta została skutecznie złożona czy też ofertę należy odrzucić na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 8 Pzp.
Weryfikację podpisów w tym zakresie umożliwia tzw. „znacznik czasu" czyli swojego rodzaju etykieta wygenerowana przy użyciu metod kryptograficznych, dołączona w trwały sposób do dokumentu elektronicznego, na podstawie której można określić dokładną i wiarygodną datę jego powstania lub sygnowania. Znacznik czasu jest doskonałym uzupełnieniem podpisu elektronicznego. O ile e-podpis potwierdza jedynie fakt podpisania dokumentu elektronicznego przez konkretną osobę, o tyle znacznik czasu informuje o tym, że dokument był przygotowany i podpisany przed oznakowaniem czasem.