Rośnie konkurencja na rynku kolejowych przewozów pasażerskich

Do utworzenia swoich przewoźników szykują się kolejne samorządy – ustaliła „Rz”

Publikacja: 07.10.2011 05:05

Rośnie konkurencja na rynku kolejowych przewozów pasażerskich

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Z początkiem października pierwsze połączenia kolejowe z Gliwic do Częstochowy przez Katowice i z Częstochowy do Wisły-Głębców uruchomiły Koleje Śląskie, nowa spółka powołana przez zarząd województwa śląskiego. Wcześniej obsługiwały je należące do 16 marszałków Przewozy Regionalne. KŚ zamierzają uruchomić kolejne trasy, choć konkretne decyzje w tej sprawie nie zapadły.

1 czerwca pociągi Kolei Wielkopolskich wjechały na trasę z Wolsztyna do Leszna i zapowiedziały przejmowanie kolejnych połączeń. Po torach jeżdżą już m.in. Koleje Dolnośląskie i Mazowieckie, a do powołania swojego przewoźnika przygotowuje się województwo zachodniopomorskie. Małopolska analizuje możliwe scenariusze. Jak mówi Marek Sowa, marszałek Małopolski, możliwe jest powołanie własnej spółki, stworzenie przewoźnika na bazie regionalnego oddziału Przewozów Regionalnych i dalsza współpraca z PR.

Planów takich nie ma szef województwa pomorskiego. – Jest Szybka Kolej Miejska, w której mamy udziały. W razie potrzeby będziemy w większym zakresie wykorzystywać tego przewoźnika – mówi marszałek Mieczysław Struk.

780 mln zł wyniosły dotacje samorządów do kolejowych przewozów regionalnych w 2011 roku

Marszałkowie zgodnie z prawem mogą zlecać swoim spółkom wykonywanie przewozów bez konieczności ogłaszania przetargów. I z takiej możliwości korzystają. – Na rynku pojawia się coraz więcej podmiotów. Wydaje się, że najkorzystniejsze dla samorządów, przewoźników i podróżnych byłoby uregulowanie konkurencji – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych. – Dobrym kierunkiem byłaby rywalizacja o zlecenia na obsługę danych tras, a nie walka o rynek, jak w Polsce.

Od czterech lat kolejowe przewozy pasażerskie realizuje prywatna Arriva, obecnie należąca do niemieckiego Deutsche Bahn. Pociągi spółki kursują po torach województwa kujawsko-pomorskiego.

Jak mówi Adam Maciejewski, rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego, licencje na wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych ma 33 przewoźników. Regularne przewozy wykonuje 13. W urzędzie czekają kolejne trzy wnioski o wydanie licencji. Złożyły je Cargo Master z Torunia, spółki Rail Services Europa i Kolei Wschodnich. Dwie ostatnie należą do brytyjskiego Freightlinera.

– Gdyby pojawiła się potrzeba, by efektywny przewoźnik zaangażował się na zdrowych, komercyjnych zasadach w wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich, wówczas bylibyśmy zainteresowani wejściem na ten rynek – mówi Rafał Milczarski, prezes Freightliner Polska.

Cargo Master zgodnie z KRS jest własnością trzech osób fizycznych. – Jesteśmy zainteresowani wykonywaniem kolejowych przewozów pasażerskich – przekonuje Agnieszka Jastrzębska, prezes Cargo Master.

Z początkiem października pierwsze połączenia kolejowe z Gliwic do Częstochowy przez Katowice i z Częstochowy do Wisły-Głębców uruchomiły Koleje Śląskie, nowa spółka powołana przez zarząd województwa śląskiego. Wcześniej obsługiwały je należące do 16 marszałków Przewozy Regionalne. KŚ zamierzają uruchomić kolejne trasy, choć konkretne decyzje w tej sprawie nie zapadły.

1 czerwca pociągi Kolei Wielkopolskich wjechały na trasę z Wolsztyna do Leszna i zapowiedziały przejmowanie kolejnych połączeń. Po torach jeżdżą już m.in. Koleje Dolnośląskie i Mazowieckie, a do powołania swojego przewoźnika przygotowuje się województwo zachodniopomorskie. Małopolska analizuje możliwe scenariusze. Jak mówi Marek Sowa, marszałek Małopolski, możliwe jest powołanie własnej spółki, stworzenie przewoźnika na bazie regionalnego oddziału Przewozów Regionalnych i dalsza współpraca z PR.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów