Taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę można zmieniać aż do ich zatwierdzenia przez radę gminy

Przedsiębiorstwo może wnieść autopoprawkę opłat za wodę i ścieki przedłożonych radzie do zatwierdzenia

Publikacja: 21.02.2012 08:10

Taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę można zmieniać aż do ich zatwierdzenia przez radę gminy

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Rada Miasta Garwolin odmówiła zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę. W uzasadnieniu podała, że złożona przez przedsiębiorstwo taryfa nie może być w toku jej weryfikacji zmieniona. Zmienioną w toku weryfikacji taryfę należy bowiem uznać za nowy wniosek o jej zatwierdzenie. Jeżeli zaś nowy wniosek został złożony w toku weryfikacji starego, ale po upływie terminu określonego w art. 24 ust. 2 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (DzU z 2006 r. nr 123, poz. 858 ze zm.), czyli 70 dni przed planowanym wejściem taryf w życie, to nie wywołuje on żadnych skutków.

Wojewoda mazowiecki uznał, że uchwała ta jest sprzeczna z prawem (sygnatura akt: LEX-S.4131. 12012.HL).

– Jeżeli przyjąć, że autopoprawka jest nowym wnioskiem o zatwierdzenie taryf i do tego złożonym po terminie, rada powinna podjąć uchwałę odmawiającą zatwierdzenia przedstawionych taryf – uzasadnił Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. – Uznanie autopoprawki za odrębny wniosek i niepodjęcie uchwały odmawiającej jego zatwierdzenia rodzi niebezpieczeństwo, że przedstawione w nim taryfy wejdą w życie w trybie art. 24 ust. 8 ustawy, czyli po upływie 70 dni od złożenia wniosku – wyjaśnia.

Uznanie przez radę, że modyfikacja taryf w drodze autopoprawki jest niedopuszczalna, nie znajduje uzasadnienia w przepisach ustawy. Wynika z niej bowiem obowiązek i uprawnienie dla organów gminy sprawdzenia, czy taryfy zostały opracowane zgodnie z przepisami. Jednocześnie z orzeczeń sądów administracyjnych wynika zakaz dokonywania przez organy gminy zmian w proponowanych przez przedsiębiorstwo taryfach (np. wyrok WSA w Gliwicach z 28 lipca 2008 r., sygn. II SA/Gl 372/08). Przesłanką takich stwierdzeń jest zasada, że w sferze zobowiązań publicznoprawnych dozwolone jest tylko to, co prawo wyraźnie przewiduje. Zasada ta wiąże organy administracji publicznej, ale już nie strony postępowań.

– Jeżeli zatem przepis nie zakazuje dokonywania zmian w taryfach w toku ich weryfikacji, to przedsiębiorstwo może takich zmian dokonać – wyjaśnia Jacek Kozłowski.

Rada Miasta Garwolin odmówiła zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę. W uzasadnieniu podała, że złożona przez przedsiębiorstwo taryfa nie może być w toku jej weryfikacji zmieniona. Zmienioną w toku weryfikacji taryfę należy bowiem uznać za nowy wniosek o jej zatwierdzenie. Jeżeli zaś nowy wniosek został złożony w toku weryfikacji starego, ale po upływie terminu określonego w art. 24 ust. 2 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (DzU z 2006 r. nr 123, poz. 858 ze zm.), czyli 70 dni przed planowanym wejściem taryf w życie, to nie wywołuje on żadnych skutków.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów