W ciągu niespełna dwóch lat z e-szkoleń w ramach służby przygotowawczej skorzystało 2420 pracowników samorządowych. Do kursów internetowych zgłosiło się aż 1175 jednostek samorządu. Rekordzistami są urzędy w województwie mazowieckim. Z e-szkoleń skorzystało ich aż 182. Najmniej urzędów przeprowadzających kursy przez Internet jest w województwie świętokrzyskim. Na e-szkolenia zapisało się ich tylko 37.
– Koszt służby przygotowawczej prowadzonej przy udziale firmy zewnętrznej to ok. 700 zł – 1000 zł za jednego pracownika. Dzięki e-kursom jednostki samorządu zaoszczędziły od 1,7 mln do 2,4 mln zł. Wartość ta nie obejmuje zaoszczędzonych kosztów czasu pracy i dojazdów na szkolenia – mówi Artur Koziołek, rzecznik prasowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
Służba przygotowawcza od 2009 r. jest obowiązkowa dla wszystkich nowo zatrudnianych pracowników samorządowych. Obejmuje ona teoretyczne oraz praktyczne przygotowanie do pełnienia obowiązków służbowych. To okres, w którym zatrudniony na stanowisku urzędniczym ma dopiero zdobyć niezbędne do pracy umiejętności. Przez Internet nowi pracownicy uczą się między innymi zasad zamówień publicznych i postępowania administracyjnego. Poznają też podstawowe zagadnienia z ustawy o finansach publicznych. Uczą się zasad dostępu do informacji publicznej, ochrony danych osobowych oraz ustroju samorządu terytorialnego.
W służbie cywilnej
Służba przygotowawcza jest obowiązkowa także dla nowych członków korpusu służby cywilnej. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów nie przygotowała jednak e-szkoleń dla pracowników administracji rządowej, mimo że przykład samorządów pokazuje możliwość osiągnięcia wymiernych oszczędności.
Niektóre urzędy wojewódzkie same postarały się o e-kursy dla urzędników, np. na Pomorzu i Mazowszu. W Małopolsce, na Śląsku i w Świętokrzyskiem szkolenia internetowe są dopiero w planach. Koszty nie są duże.