W piątek Sejm przyjął nowelizację ustawy o wspieraniu rodziny w systemie pieczy zastępczej. To już druga zmiana obowiązującej od 1 stycznia 2012 r. ustawy. Dotyczy zasad zatrudniania nowych urzędników w gminach i powiatach.
Przegłosowana przez posłów nowelizacja wskazuje, że gminy nie będą jednak musiały na razie obowiązkowo zatrudniać asystentów rodziny. Ośrodki pomocy społecznej, wykonujące zadania gmin m.in. we wspieraniu rodziny, przydzielą jej asystenta tylko wówczas, gdy pracownik socjalny będzie o to wnioskował ze względu np. na ciężką sytuację opiekunów i dzieci. Podobnie będzie z koordynatorem pieczy zastępczej, którego powiaty musiały zatrudniać, aby opiekował się maksymalnie 15 rodzinami. Po zmianach starosta przydzieli opiekunom koordynatora na ich wniosek.
Co więcej, taki urzędnik będzie mógł mieć pod opieką nawet 30 rodzin. Zgodnie z przyjętą nowelizacją powiaty nie będą musiały także obowiązkowo zatrudniać w rodzinnych domach dziecka osób do pomocy przy pracach gospodarskich i sprawowaniu opieki nad maluchami. Wszystkie te zadania, które ustawa zmienia do końca 2014 r. z obligatoryjnych na fakultatywne, mają zgodnie z przyjętą nowelizacją stać się dla samorządów obowiązkowe dopiero od 1 stycznia 2015 r. Gminy i powiaty chciały przesunięcia wykonywania tych obowiązków, bo uzasadniają, że w tym momencie nie stać ich na realizację.
etap legislacyjny przekazana do Senatu