Najważniejsze jest spełnienie wszystkich wymogów formalnych, określonych w przepisach o referendum lokalnym – wyjaśnia Stefan Jaworski, przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej.
Pierwszym krokiem do zorganizowania referendum lokalnego w sprawie odwołania wójta bądź rady gminy jest zbadanie przez komisarza wyborczego, czy powiadomienie inicjatora referendum spełnia wymogi określone w art. 11 i 12 ustawy. Czy m.in. zostało ono podpisane przez uprawnione do tego osoby.
– W zależności od tego, z czyjej inicjatywy referendum jest przeprowadzane, powiadomienie powinno być podpisane albo przez wszystkich członków grupy obywateli, albo przez osoby upoważnione do reprezentowania na zewnątrz statutowej struktury terenowej partii politycznej, albo też osoby upoważnione do reprezentowania na zewnątrz organizacji społecznej.
– Komisarz wyborczy zbada również podpisy osób popierających inicjatywę referendalną – wyjaśnia Stefan Jaworski.
– Pamiętać należy, że ważne są tylko podpisy, które zawierają pełne imię i nazwisko osoby, jej adres zamieszkania, nr PESEL oraz podpis odręczny obywatela. Brak któregokolwiek z wymienionych elementów oznacza, że udzielone poparcie jest nieważne – dodaje przewodniczący PKW.