Takie stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 31 maja 2012 (nr IPTPB1/415-180/12-2/ASZ).
Do gminy, która jest płatnikiem podatku rolnego i podatku od nieruchomości, trafiały wnioski mieszkańców o umorzenie zaległości w tych podatkach. Wątpliwości gminy budziła kwestia ewentualnego rozliczenia podatku dochodowego z tytułu takiego umorzenia. Gdyby umorzenie podlegało rozliczeniu podatkowemu, to gmina musiałaby wystawiać podatnikom PIT-8C z informacją o przychodach uzyskanych przez nich z tytułu umorzenia.
Dyrektor IS uznał jednak, że umorzenie zaległych zobowiązań podatkowych nie skutkuje powstaniem przychodu u podatnika. Przypomniał, że zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT. przychodami do rozliczenia w PIT mogą być m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Podatek zaś jest publicznoprawnym, nieodpłatnym, przymusowym oraz bezzwrotnym świadczeniem pieniężnym na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej (art. 6 ordynacja podatkowej).
- Zobowiązania publicznoprawne z tytułu podatków i opłat są ze swej istoty, w odróżnieniu od zobowiązań wynikających ze stosunków cywilnoprawnych, świadczeniami nieekwiwalentnymi. Nie sposób zatem rozpatrywać umorzenia zaległości podatkowej w kategoriach przysporzenia majątkowego i traktować je jako otrzymanie nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT – napisał w interpretacji Dyrektor IS.
W tej sytuacji gmina jako płatnik nie musi sporządzać informacji PIT-8C.