Termin przejazdu, dokładna jego trasa, czas i miejsce postoju, rodzaj przewożonego ładunku czy masa pojazdu wraz z załadowanym towarem – to tylko niektóre elementy, jakie znajdą się w planie przejazdu pojazdów nienormatywnych różnych służb. Chodzi o to, by nawet sporadyczny przejazd pojazdów, np. policji czy inspekcji transportu drogowego, których masa lub wymiary są większe niż dopuszczone na danych drogach, nie utrudniały poruszania się innym kierowcom.
Zmianę taką przewiduje projekt rozporządzenia w sprawie warunków poruszania się po drogach pojazdów nienormatywnych Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Służby Celnej oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej.
Gdy przejazd wielkiej ciężarówki danej służby wymaga pilotowania, to trasę będzie trzeba uzgodnić z zarządcą drogi. Dla transportu przez miasto na prawach powiatu dojdzie do tego konieczność uzgodnienia przejazdu z prezydentem tego miasta. Zmiana ta podyktowana jest tym, że na drodze mogą być np. obiekty inżynierskie (np. mosty, wiadukty), które uniemożliwiają przejazd pojazdu w wielkim ładunkiem.
Jeżeli przejazd pojazdu nienormatywnego wymaga pilotowania, to właściwi komendanci wojewódzcy policji lub komendant stołecznej policji muszą otrzymać stosowną informację o tym. Takie informacje istotne są dla funkcjonariuszy policji, ponieważ na przewidywanej trasie może być zaplanowany także konwój osoby podlegającej ochronie.
Projektowane zmiany mają wejść w życie 19 października 2012 r. Tego dnia zaczną obowiązywać przepisy ustawy – Prawo o ruchu drogowym, które wprowadzą siedem kategorii zezwoleń na przejazd pojazdami nienormatywnymi. Będą się one różnić m.in. odcinkami dróg, po których dopuszczony zostanie przejazd, czy czasem, przez jaki zezwolenie będzie ważne.