Samorządy mają coraz mniej czasu na wprowadzenie nowych zasad gospodarowania odpadami. A jeszcze okazuje się, że mogą mieć problem z rozliczeniem z fiskusem.
Z przepisów, które weszły w życie 1 stycznia 2012 r. (nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), wynika, że to gmina ma wybrać w przetargu firmy odbierające odpady. Właściciele posesji zapłacą jej natomiast za gospodarowanie nimi. Gminy muszą więc opracować zasady zarządzania odpadami (nowy system rusza 1 lipca 2013 r.). Powinny też określić wysokość opłaty śmieciowej. Jak ją rozliczyć w VAT?
Gmina podatnikiem
Pamiętajmy, że gmina może być podatnikiem VAT, ale tylko wtedy, gdy wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (np. wynajmuje nieruchomości). W takiej sytuacji musi wypełnić wszystkie obowiązki ustawowe – zarejestrować się, ewidencjonować obrót i wystawiać faktury. Czy jednak opłatę śmieciową można uznać za wynagrodzenie za wykonywane na podstawie umowy usługi?
– Gmina nie jest podatnikiem VAT, jeśli wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami, dla których została powołana – mówi Krzysztof Budasz, doradca podatkowy w kancelarii KDA Audyt. – Opłata za gospodarowanie odpadami jest opłatą publicznoprawną, a nie wynagrodzeniem za usługę. Gmina nie powinna więc wystawiać faktur właścicielom nieruchomości.
Interpretacje fiskusa
Fiskus jest jednak innego zdania. Izba Skarbowa w Katowicach (interpretacja nr IBPP2/443-1378/11/Icz) stwierdziła, że gmina przejmująca obowiązki gospodarowania odpadami komunalnymi jest w tym zakresie podatnikiem VAT. Stanowisko przedstawione we wniosku o interpretację, że opłata za gospodarowanie odpadami jest opłatą lokalną, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu, jest więc nieprawidłowe.