Jak gmina ma rozliczać VAT od opłaty za gospodarowanie śmieciami

Gminom organizującym wywóz śmieci przybędzie obowiązków księgowych. Pierwsze interpretacje fiskusa są dla nich niekorzystne

Publikacja: 17.08.2012 08:55

Gmina nie powinna wystawiać faktur za gospodarowanie śmieciami - uważają doradcy podatkowi. Fiskus j

Gmina nie powinna wystawiać faktur za gospodarowanie śmieciami - uważają doradcy podatkowi. Fiskus jest przeciwnego zdania

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Samorządy mają coraz mniej czasu na wprowadzenie nowych zasad gospodarowania odpadami. A jeszcze okazuje się, że mogą mieć problem z rozliczeniem z fiskusem.

Z przepisów, które weszły w życie 1 stycznia 2012 r. (nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), wynika, że to gmina ma wybrać w przetargu firmy odbierające odpady. Właściciele posesji zapłacą jej natomiast za gospodarowanie nimi. Gminy muszą więc opracować zasady zarządzania odpadami (nowy system rusza 1 lipca 2013 r.). Powinny też określić wysokość opłaty śmieciowej. Jak ją rozliczyć w VAT?

Gmina podatnikiem

Pamiętajmy, że gmina może być podatnikiem VAT, ale tylko wtedy, gdy wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (np. wynajmuje nieruchomości). W takiej sytuacji musi wypełnić wszystkie obowiązki ustawowe – zarejestrować się, ewidencjonować obrót i wystawiać faktury.  Czy jednak opłatę śmieciową można uznać za wynagrodzenie za wykonywane na podstawie umowy  usługi?

– Gmina nie jest podatnikiem VAT, jeśli wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami, dla których została powołana – mówi Krzysztof Budasz, doradca podatkowy w kancelarii KDA Audyt. – Opłata za gospodarowanie odpadami jest opłatą publicznoprawną, a nie wynagrodzeniem za usługę. Gmina nie powinna więc wystawiać faktur właścicielom nieruchomości.

Interpretacje fiskusa

Fiskus jest jednak innego zdania. Izba Skarbowa w Katowicach (interpretacja nr IBPP2/443-1378/11/Icz) stwierdziła, że gmina przejmująca obowiązki gospodarowania odpadami komunalnymi jest w tym zakresie podatnikiem VAT. Stanowisko przedstawione we wniosku o interpretację, że opłata za gospodarowanie odpadami jest opłatą lokalną, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu, jest więc nieprawidłowe.

Izba skarbowa przyznała, że gmina może skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia ministra finansów z 4 kwietnia 2011 r.  Przepis ten mówi, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie  umów cywilnoprawnych.

Podobny pogląd katowicka Izba Skarbowa przedstawiła w interpretacji nr IBPP1/443-293/12/LSz.

– Taka kwalifikacja podatkowa oznacza dodatkowy ciężar dla gminy – tłumaczy doradca podatkowy  Krzysztof Budasz. – Mimo że może korzystać ze zwolnienia, ma szereg obowiązków ewidencyjnych. Powinna mianowicie wystawiać właścicielom nieruchomości faktury, wykazywać opłaty w ewidencji VAT i składanych w urzędzie skarbowym deklaracjach.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.wojtasik@rp.pl

Opinia dla „Rz"

Michał Borowski, doradca podatkowy, kierownik zespołu VAT w kancelarii Ożóg i Wspólnicy

Uważam, że opłaty za gospodarowanie śmieciami nie powinny w ogóle podlegać VAT. Niestety, stanowisko fiskusa jest na razie niekorzystne dla gmin (choć są to dopiero pierwsze interpretacje w tej sprawie i mam nadzieję, że zostaną zweryfikowane przez sądy). Nakłada na nie dodatkowe obowiązki formalne, np. wystawianie faktur (a za ich brak może być przecież wymierzona grzywna z kodeksu karnego skarbowego). Ma też inne konsekwencje. Uznanie wykonywanych czynności za zwolnione z podatku pogarsza gminom tzw. strukturę VAT. Przez to mają mniej podatku do odliczenia. Należałoby też zweryfikować, czy świadczenie usług na rzecz mieszkańców nie powinno być ewidencjonowane w kasie fiskalnej.

Samorządy mają coraz mniej czasu na wprowadzenie nowych zasad gospodarowania odpadami. A jeszcze okazuje się, że mogą mieć problem z rozliczeniem z fiskusem.

Z przepisów, które weszły w życie 1 stycznia 2012 r. (nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), wynika, że to gmina ma wybrać w przetargu firmy odbierające odpady. Właściciele posesji zapłacą jej natomiast za gospodarowanie nimi. Gminy muszą więc opracować zasady zarządzania odpadami (nowy system rusza 1 lipca 2013 r.). Powinny też określić wysokość opłaty śmieciowej. Jak ją rozliczyć w VAT?

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów