W jakim terminie płacić za śmieci?

Gdy rada uchwaliła co innego niż zostało opublikowane w dzienniku urzędowym to mieszkańcy nie wiedzą w jakich terminach mają płacić za śmieci

Publikacja: 14.02.2013 20:22

 

Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim podjęła uchwałę w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Uchwała ta została przekazana wojewodzie i została opublikowana w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Zgodnie z § 1 uchwały przekazanej i opublikowanej w wojewódzkim dzienniku urzędowym „Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi zebranymi na terenie nieruchomości, uiszcza się raz na kwartał, w terminie do 15 dnia pierwszego miesiąca kwartału kalendarzowego, począwszy od trzeciego kwartału 2013r."

Tymczasem w toku postępowania nadzorczego, którego przedmiotem była legalność podjętej przez radę uchwały okazało się, że rada gminy w Nowogrodzie Bobrzańskim procedowała i uchwaliła uchwałę o zupełnie innej treści. Jej § 1 stanowił, że „Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się raz na miesiąc, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od 1 lipca 2013 r."

- W rozpatrywanej sprawie mamy więc do czynienia ze szczególną okolicznością mianowicie, do organu nadzoru oraz do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa przesłana została uchwała o treści, która nie była procedowana przez Radę Miejską Nowogrodzie Bobrzańskim – mówi Teresa Kaczmarek, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego.

W ten sposób do obrotu wprowadzony został akt o innej treści, niż akt faktycznie uchwalony przez radę.

- Zaakcentować należy, że akty prawa miejscowego uchwalane przez organy samorządu terytorialnego, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach, stanowią przepisy prawa powszechnie obowiązującego na obszarze działania tych organów (art. 94 Konstytucji RP) – podkreśla Teresa Kaczmarek. - W wyniku opublikowania w dzienniku urzędowym badanej uchwały weszła ona do obrotu prawnego i kształtuje sytuację prawną szerokiego kręgu podmiotów. Tym samym oczywistym jest, że niedopuszczalne jest pozostawienie w obrocie aktu, którego treść nie stanowi woli organu uchwałodawczego, a który został wprowadzony do obrotu prawnego jedynie w wyniku błędu - wyjaśnia.

Do obrotu prawnego wprowadzony został akt o innej treści, niż akt faktycznie uchwalony przez radę.

W ocenie wojewody lubuskiego pozostawienie uchwały o treści odmiennej niż rzeczywiście podjęta przez radę w obrocie prawnym pozostawałoby w wyraźnej sprzeczności zarówno z konstytucyjną zasadą państwa prawnego (art. 2 Konstytucji RP) jak również praworządności (art. 7 Konstytucji RP), oraz wskazanym art. 14 ustawy o samorządzie gminnym, tworząc jednocześnie stan niepewności co do prawa. Wobec powyższego konieczne stało się wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego stwierdzającego nieważność uchwały (sygn. akt NK-I.4131.42.2013TDom).

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo karne
Czy Mieszko R. brał substancje psychoaktywne? Są wyniki badań
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem