Zmiana kwalifikacji wód opadowych będąca skutkiem wprowadzenia od 1 stycznia 2018 roku nowego Prawa wodnego spowodowała dla gmin szereg komplikacji. Z jednej strony wyłączono wody opadowe i roztopowe z kategorii ścieków, z drugiej zaś strony pominięto zupełnie konieczność uwzględnienia tej zmiany w pozostałych regulacjach prawnych, dotyczących w szczególności zadań własnych gminy czy zasad odpłatności. Kwestie te zostały już omówione w pierwszej części cyklu „Wody odpadowe", zatem należy zatrzymać się przy problemie ustalania i pobierania opłat za usługi odprowadzania deszczówki.
Czytaj też: Deszczówka jako zadanie własne gminy
Pozostaje niepewność
Ustawodawca, wprowadzając nowe regulacje przeoczył konieczność uregulowania trybu ustalania cen i opłat za usługę odprowadzenia wód opadowych. Do chwili systemowego unormowania tej kwestii pozostanie niepewność, czy właściwe jest stosowane często w praktyce samodzielne ustalanie zasad i wysokości opłat przez przedsiębiorstwa świadczące usługę odprowadzania wód opadowych, czy też zasady odpłatności powinny być ustalane zgodnie z normą wynikającą z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej. A przecież jest to podstawa do zawarcia umów cywilnoprawnych z odbiorcami usługi i pobierania płatności.
Niezależnie od tego należy wskazać, że wobec braku prawnych wytycznych odnoszących się do samego mechanizmu kalkulacji ceny i naliczania opłat, nie ma w tym zakresie żadnych szczególnych ograniczeń.
Jak jednak ustalić cenę za świadczoną usługę, skoro ustawodawca nie ustalił na to żadnego mechanizmu? Otóż, wynagrodzenie powinno być przede wszystkim ekwiwalentne do wykonanej usługi i skalkulowane w taki sposób, aby umożliwić funkcjonowanie świadczącego ją przedsiębiorstwa. Innymi słowy, w szczególności rada gminy albo prezydent (wójt/burmistrz), jeżeli został upoważniony, kalkulując wysokość cen i opłat za wykonanie usługi odprowadzenia wód opadowych i roztopowych na terenie gminy, powinni uwzględnić wszystkie koszty i wydatki powiązane ze świadczoną usługą. Chodzi tu przede wszystkim o koszty jakie muszą być poniesione przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne w związku z wykonaniem usługi, w tym w szczególności wszelkie koszty związane z bieżącym utrzymaniem i eksploatacją infrastruktury, czyli urządzeń kanalizacji deszczowej oraz wszystkie opłaty ponoszone na rzecz Wód Polskich.