Powodzianie nie mogą liczyć na dodatkowe finansowe wsparcie wójta

Przyznanie świadczenia poza systemem pomocy społecznej dla poszkodowanej powodzią rodziny może wiązać się z naruszeniem przepisów ustawy o finansach publicznych.

Publikacja: 18.06.2019 05:50

Powodzianie nie mogą liczyć na dodatkowe finansowe wsparcie wójta

Foto: Adobe Stock

- W naszej gminie wylała lokalna rzeka. Jedna z rodzin straciła majątek, w tym dom. Rodzina otrzymała już różne świadczenia z pomocy społecznej typu zasiłki. Wójt zamierza jednak udzielić tej rodzinie dodatkowego wsparcia finansowego poza systemem opieki społecznej w kwocie 15 tys. zł. Czy będzie to legalne rozwiązanie w kontekście ustawy o finansach publicznych i dyscypliny finansów publicznych?

Czytaj także: Stan klęski żywiołowej może wprowadzić tylko Rada Ministrów

Analiza pytania wymaga odniesienia się do stosownych regulacji ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W pierwszej kolejności odnieść się należy do ogólnych norm dotyczących pomocy społecznej, które wynikają z ustawy o samorządzie gminnym. I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 tej ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych. Z kolei zgodnie z art. 18 ust. 1 wspomnianej ustawy, do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

Uszczegółowieniem ww. ogólnych norm, są regulacje zawarte w ww. ustawie o pomocy społecznej. W jej art. 1 postanowiono zaś, że ustawa określa:

- zadania w zakresie pomocy społecznej;

- rodzaje świadczeń z pomocy społecznej oraz zasady i tryb ich udzielania;

- organizację pomocy społecznej;

- zasady i tryb postępowania kontrolnego w zakresie pomocy społecznej.

Z kolei z art. 2 tej ustawy wynika, że pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

W kontekście podanego zapytania istotne znaczenie ma nadto przepis art. 7 ww. ustawy, gdzie postanowiono, że pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom ze wskazanych tamże przyczyn, w tym z powodu zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 23 maja 2018 r. (sygn. akt II SA/Po 1090/17) podano m.in.: Pomoc społeczna powinna zostać udzielona dopiero wtedy, gdy jednostka w sytuacji kryzysowej przestaje być samowystarczalna (zasada subsydiarności). Ustawodawca nie definiuje z oczywistych względów pojęcia "trudnych sytuacji życiowych", podaje jedynie najczęstsze powody ich powstawania - art. 7 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Tym samym, ocena zaistnienia tej przesłanki należy do organów pomocy społecznej, które przy załatwianiu sprawy powinny kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych.

Natomiast zgodnie z art. 110 ust. 1 ww. ustawy, zadania pomocy społecznej w gminach wykonują jednostki organizacyjne – ośrodki pomocy społecznej.

Z opisu podanego stanu faktycznego wnioskować należy, że poszkodowani wskutek wylewu rzeki otrzymali już pomoc właśnie na gruncie wspomnianej ustawy o pomocy społecznej – zapewne z lokalnego ośrodka pomocy społecznej.

Na uwagę zasługuje fakt, że kompetencja w zakresie realizacji zadań gminy polegających na udzielaniu pomocy osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia losowego – a takim jest m.in. powódź (wylanie rzeki), została ustawowo zastrzeżona dla ww. ośrodka pomocy społecznej, który jest umocowany do realizowania tej pomocy w formach i zakresie określonych w tejże ustawie. Takie stanowisko – w zbliżonym stanie faktycznym – zostało wydane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Gdańsku (pismo z 26 lipca 2013 r., znak RP.0441/ 114/69/31517/2013, bip.gdansk.rio.gov.pl), które zachowuje aktualność w obowiązującym porządku prawnym. Dodatkowo, wskazano tam: W aktualnie obowiązującym stanie prawnym brak jest, w ocenie Izby, podstaw do udzielania przez organ stanowiący gminy pomocy skierowanej do indywidualnego odbiorcy w formie, czy zakresie wykraczającym poza granice określone ustawą o pomocy społecznej.

Wydaje się nadto, że brak przymiotu legalności takiego wydatku choćby w kontekście art. 44 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, gdzie postanowiono, że jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków. Istotę ww. zasady trafnie zinterpretowano w orzeczeniu Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 9 grudnia 2014 r. (znak RIO.XII.53.41/2014), gdzie wskazano następująco: Wydatek ze środków publicznych musi być dokonany na podstawie konkretnego tytułu prawnego, tj. zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków (art. 44 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych). Złamanie tej reguły i wydatkowanie środków z naruszeniem przepisów (w szczególności ustaw, umów międzynarodowych, aktów wykonawczych, umów cywilnoprawnych) dotyczących poszczególnych rodzajów wydatków, stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Wniosek

Zamierzenie wójta – chociaż słuszne społecznie – będzie pozbawione legalności. Przyznanie świadczenia poza systemem pomocy społecznej dla poszkodowanej rodziny może wiązać się z naruszeniem regulacji art. 44 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, a finalnie skutkować nawet przypisaniem odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Autor jest radcą prawnym

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 506)

podstawa prawna: Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1508 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 869)

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr