Rada powiatu Sejneńskiego podjęła uchwałę w sprawie utworzenia i nadania statutu Powiatowej Bibliotece Publicznej.
Część przepisów tej uchwały zakwestionował wojewoda podlaski i stwierdził ich nieważność rozstrzygnięciem nadzorczym z 4 grudnia 2013 r. (sygn. akt NK-II.4131.105.2013.AK).
- Wskazać należy, iż działalność biblioteki publicznej regulują przepisy ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach oraz w zakresie nieuregulowanym tą ustawą przepisy ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – mówi Lidia Stupak, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. - Zgodnie z przywołanymi regulacjami biblioteki publiczne działają jako jednostki kultury, powiatowi natomiast przypisano rolę organizatora.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, instytucje kulturalne uzyskują osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora. Z powyższego zatem wynika, iż jednostka kultury posiada osobowość prawną, a co za tym idzie jest jednostką odrębną od powiatu.
Tymczasem rada powiatu Sejneńskiego wskazała w uchwale, że nadzór nad organizacją i funkcjonowaniem biblioteki sprawuje Organizator. - Wskazać jednak należy, iż ani ustawa o bibliotekach ani ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej nie przewiduje żadnych uprawnień nadzorczych przypisanych organizatorowi, gdyż jak już wskazano biblioteka stanowi samodzielną jednostkę organizacyjną, funkcjonującą jedynie w ramach środków finansowych przeznaczonych w budżecie na jej finansowanie – wyjaśnia Lidia Stupak. – Oznacza to, że wszelka ingerencja organu stanowiącego polegająca na przyznaniu organizatorowi kompetencji nadzorczych jest nieuprawnionym naruszeniem samodzielności jednostki organizacyjnej - dodaje.