Gmina może zabezpieczyć w budżecie kwotę na spłatę przyszłych zobowiązań

Zabezpieczenie w budżecie gminy określonych środków na spłatę ewentualnych przyszłych zobowiązań nie jest równoznaczne ze spłatą długu czy zwiększeniem zobowiązań w kolejnych latach.

Publikacja: 22.02.2015 10:02

Gmina może zabezpieczyć w budżecie kwotę na spłatę przyszłych zobowiązań

Foto: www.sxc.hu

Czego dotyczył spór

Pod koniec września 2014 r. burmistrz wydał zarządzenie w sprawie wprowadzenia zmian w wieloletniej prognozie finansowej gminy na lata 2014–2019. Zarządzenie nie spodobało się kolegium regionalnej izby obrachunkowej (RIO). Wszczęło postępowanie nadzorcze, a po jego przeprowadzeniu stwierdzono nieważność zarządzenia burmistrza w całości.

Kolegium tłumaczyło, że przeprowadziło analizę danych liczbowych dotyczących zmian w prognozie finansowej zawartych w zarządzeniu. I stwierdziło, że ujęcie w rozchodach budżetu z tytułu innych rozliczeń krajowych (w rozchodach niezwiązanych ze spłatą długów, kolumna 5.2 załącznika nr 1 do zarządzenia) środków planowanych na spłatę przez gminę zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek w latach 201–2016, zamiast w rozchodach budżetu z tytułu spłaty rat kredytów i pożyczek oraz wykupu papierów wartościowych, narusza w istotny sposób przepisy ustawy o finansach publicznych.

Kolegium RIO wyjaśniło, że zastosowana podziałka klasyfikacji rozchodów budżetowych jednostki nie odpowiada rodzajowi planowanych do realizacji w latach 2014–2016 rozchodów przez gminę. Równocześnie nie ujawnia konsekwencji wynikających z prawidłowego ujęcia tych rozchodów, którymi byłoby przekroczenie w latach 2014–2016 dopuszczalnego wskaźnika zadłużenia gminy. Miasto nie zgadzało się z tym rozstrzygnięciem. W skardze do sądu administracyjnego tłumaczyło, że w jej sprawie nie doszło do naruszenia przepisów ustawy o finansach publicznych. Zmiany wprowadzone spornym zarządzeniem burmistrza są konsekwencją podjętych przez radę uchwał w zakresie zmian w budżecie i zmian wieloletniej prognozy finansowej. Zdaniem skarżącej kolegium dokonało analizy zaskarżonego zarządzenia według stanu faktycznego, który wystąpi w przyszłości, tj. w momencie przeznaczenia środków finansowych będących rozchodami na spłatę zaciągniętych wcześniej zobowiązań. A to nie może stanowić podstawy do wydania rozstrzygnięcia nadzorczego stwierdzającego nieważność określonego aktu.

W skardze podkreślono, że organ nadzoru może badać zgodność aktów jednostek samorządu terytorialnego pod względem zgodności z prawem, a nie z punktu widzenia celowości, rzetelności czy gospodarności.

Rozstrzygnięcie

Argumenty gminy przekonały Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie. Uwzględniając jej skargę, sąd potwierdził, że wydanie zarządzenia w sprawie wprowadzenia zmian w wieloletniej prognozie finansowej było konsekwencją wcześniej podjętych uchwał. Te również zostały zakwestionowane przez organ nadzoru. Jednak rozstrzygnięcia te zostały uchylone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyniku rozpoznania skarg wniesionych przez gminę.

Powołane rozstrzygnięcia nadzorcze spowodowały wyłącznie wstrzymanie z mocy prawa wykonanie tych uchwał organu gminy. Swoiste wstrzymanie z mocy prawa wykonania uchwały, w stosunku do której doszło do orzeczenia przez organ nadzoru stwierdzenia nieważności, nie oznacza jeszcze, że uchwała taka przestała istnieć, zatem że doszło do całkowitego unicestwienia skutków prawnych z niej wynikających. Sąd uznał, że wydając zarządzenie, burmistrz nie dokonywał zmian zakwestionowanych przez kolegium RIO. Wprowadzono je wcześniej na podstawie uchwał.

Sąd wypowiedział się też co do meritum. W jego ocenie zabezpieczenie w budżecie gminy określonych środków na spłatę ewentualnych przyszłych zobowiązań nie jest równoznaczne ze spłatą długu czy zwiększeniem zobowiązań w kolejnych latach. Tym samym nie wpłynie na relację, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych. Brak było zatem podstaw do uwzględniania zaplanowanych rozchodów przy obliczaniu wskaźnika zadłużenia gminy w 2014 r.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 27 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Rz 1223/14.

—opracowała Aleksandra Tarka

Prawo dla Ciebie
Kiedy policja może zaglądać do telefonu obywatela? Trzeba skończyć z oględzinami
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat 800 plus w maju 2025. Zmiany w harmonogramie
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Aplikacje i egzaminy
Egzaminy prawnicze 2025 - znamy większość wyników. Zdający nie zawiedli
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku