Drogi w gminach nie będą wąskie

W programie budowy infrastruktury minimalna szerokość drogi nie zostanie obniżona do 3,5 metra.

Aktualizacja: 29.08.2015 11:51 Publikacja: 29.08.2015 11:17

Drogi w gminach nie będą wąskie

Foto: www.sxc.hu

Z takim postulatem do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wystąpił poseł Eugeniusz Kłopotek z PSL. W swojej interpelacji do tego resortu wskazywał, że w wielu przypadkach szerokość drogi mogłaby mieć 3,5 metra.

Zdaniem posła Kłopotka nie zawsze jest konieczne budowanie drogi o szerokości pięciu metrów. W interpelacji przekonywał, że często wystarczy 3,5m plus utwardzenie tłuczniem pobocza. A takie rozwiązanie pozwoliłoby zaoszczędzić środków i przeznaczyć je na kolejne przebudowy dróg.

Pomysł posła pojawił się podczas jego rozmów z wójtami. I taki standard drogi w miejscu o bardzo małym natężeniu ruchu pewnie problemów by nie sprawił – samochody jadące z naprzeciwka mogłyby się wyminąć zjeżdżając sobie nawzajem nieco co utwardzone pobocze. Jednak resort infrastruktury nie jest skłonny na obniżenie minimalnej szerokości drogi w „Programie rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2020".

Paweł Olszewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w odpowiedzi na interpelację wskazuje, że celem programu jest tworzenie bezpiecznej, spójnej, zrównoważonej i przyjaznej użytkownikowi sieci drogowej. Temu celowi zostały podporządkowane kryteria według których oceniane będą wnioski o dofinansowanie w ramach tego Programu. Program ma również pozwolić na efektywne wykorzystanie dostępnych środków finansowych w celu stworzenia infrastruktury drogowej o najlepszych, pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego, parametrach technicznych.

Paweł Olszewski wyjaśnia również, że zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie 3,5 metra to minimalna szerokość pasa ruchu drogowego. A zrobienie drogi o takiej szerokości dla ruchu w obu kierunkach może być dopuszczone tylko w wyjątkowych sytuacjach np. podczas przebudowy drogi.

Tak więc, że te gminy, które chcą liczyć na dofinansowanie budowy dróg muszą myśleć o szerszych drogach, by samochody mijały się na nich bez konieczności zjeżdżania na utwardzone pobocze.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów