Jak dowiedziała się „Rz” i potwierdziło Ministerstwo Finansów, w miniony piątek, 28 stycznia, dyrektorzy izb skarbowych, celnych i urzędów kontroli skarbowej otrzymali e-mail z Departamentu Budżetu Państwa MF. Zawierał on prośbę o zaplanowanie wypłat dodatkowego wynagrodzenia rocznego, tzw. trzynastki, od drugiej dekady lutego.
– W poprzednich latach w takim właśnie terminie MF planowało wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego w resorcie, co związane jest z harmonogramem płatności budżetowych w lutym – powiedziała nam Magdalena Kobos, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów. Jak twierdzi, co roku właśnie w lutym kumuluje się kilka płatności: składka do UE, płatności obszarowe, do 5 lutego pochodne od wszystkich wynagrodzeń, dotacja do wypłaty emerytur. Dlatego wypłatę trzynastek zaplanowano od drugiej dekady lutego.
Zdaniem Tomasza Ludwińskiego, przewodniczącego Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”, informacja MF nie odpowiada prawdzie.
– Jednostki w poprzednich latach dokonywały wypłaty trzynastej pensji nie tylko w lutym czy marcu, ale również w styczniu. Tak było również w tym roku. [b]Dyspozycja MF stanowi zatem blokadę wypłat, które zostały już w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa (TREZOR) zaplanowane[/b] na ostatnią dekadę stycznia i pierwszą dekadę lutego – podkreśla Ludwiński.
Według związkowców skarbówki decyzja Departamentu Budżetu Państwa w tej sprawie wprowadza zamieszanie. Jak twierdzą, dysponenci budżetowi otrzymali już środki na wypłaty w konkretnych dniach stycznia i lutego – zgodnie ze składanymi wcześniej do MF zapotrzebowaniami na środki budżetowe. Budzi także niepokój i niezadowolenie pracowników, a ten niepokój – jak twierdzi Ludwiński – jest uzasadniony. W grudniu 2008 r. MF podobnie zablokowało środki budżetowe urzędów i nigdy nie zrekompensowało pracownikom (i urzędom) utraty tych środków.